به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران داستان تكراری شهریه مدارس غیر دولتی این روز ها باز هم نمكی بر زخم جیب والدین شده است. شهریه ای كه باید تامین كننده هزینه‌ی مدارس باشد و دریافت آن اجتناب ناپذیر است و در برخی مدارس غیر دولتی، افسار گسیخته و سر به فلك برده است.

شهریه 20 میلیونی مدارس و برخورد قاطعانه مسئولان!

گزارش ها حاكی از آن است كه در برخی از این مدارس، میزان این شهریه نه تنها در چارچوب تعیین شده از سوی وزارت آموزش و پرورش نیست، بلكه به شكل ناباورانه ای تا 20 میلیون تومان هم می رسد. البته مسئولان این مدارس برای دریافت چنین هزینه گزافی توجیحاتی نیز دارند.

یكی از مدیران این مدارس به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: این مبلغ تنها بابت شهریه نیست و ما در طول سال تحصیلی امكانات و خدماتی نظیر استخر و بازدیدهای گوناگون، كلاس های ورزشی، فوق برنامه، جوایز و ... را در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم كه در هیچ یك از مدارس دیگر نمی توانید مانند آن را ببینید.

این توجیح اگرچه می‌تواند برای والدین كمی وسوسه كننده به نظر برسد اما با حسابی سر انگشتی دریافتیم كه تمام هزینه های انجام شده، توسط این مدرسه برای هر دانش آموز عددی در حدود نصف مبلغ شهریه است.

مرضیه گُرد، رئیس سازمان مدارس غیر دولتی، در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران با بیان اینكه اخذ شهریه در مدارس غیردولتی باید تابع ضابطه و قانون باشد و مدارس نمی‌توانند هر مبلغی را اخذ كنند گفت: برخی مدارس غیر دولتی در مقطع دبیرستان هنگام ثبت نام شهریه‌هایی در حدود 20 میلیون تومان اعلام کرده‌اند که گرچه این مدارس محدود و قابل شناسایی‌اند اما عملکردشان تخلف به حساب می‌آید و شورای نظارت استان تهران این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد.

وی یادآور شد: خدمات فوق برنامه نباید هزینه ای بالاتر از شهریه ثابت مدارس داشته باشد و نمی‌توان صرف برنامه‌های فوق برنامه هر مبلغی را اخذ نمود لذا هر نوع تخلفی در اخذ شهریه پیگیری و حتی موجب برکناری مسئولین آن مدرسه نیز خواهد شد.

حال آن كه این جدیت عمل از سوی آموزش و پرورش به چه صورتی تحقق می یابد و این كه با وجود قابل شناسایی بودن این مدارس چرا هر ساله شاهد دریافت چنین هزینه هایی در مدارس غیر دولتی هستیم، سوالاتی است كه در ذهن ما مدت هاست نقش بسته اند! با این حال رئیس سازمان مدارس غیردولتی كشور از والدین خواسته است كه "در هنگام ثبت نام به سایت سازمان مدارس غیر دولتی مراجعه و نسبت به مبلغ شهریه مدارس آگاهی یابند." و البته تخلفات مدارس را به نهاد های نظارتی آموزش و پرورش اطلاع دهند.


 افزایش شهریه 20 درصدی نداریم!

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی كشور با تاكید بر این كه امسال از شهریه 20 درصدی مدارس خبری نیست، به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: حداقل افزایش شهریه مدارس غیردولتی 2.5 و حداکثر آن 17.22 درصد است.

این مقام مسئول آموزش و پرورش چندی پیش سقف شهریه مدارس غیر دولتی در مقطع دبستان را 5 میلیون تومان اعلام كرده بود.

این در حالی است كه از سال گذشته وزارت آموزش و پرورش با همكاری بانك مهر ایران، اقدام به اعطای وام  ثبت نام مدارس غیر دولتی نموده است.

مجتبی زینی‌وند مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: برای سال تحصیلی 94-95 در حال انجام مذاکرات لازم هستیم تا مجدداً طرح اعطای وام ثبت‌نام را داشته باشیم اما باید توجه داشت که اعطای این وام باید به شکل قرض الحسنه باشد!

وی در رابطه با والدینی كه موفق به دریافت این وام نشده اند نیز گفت:‌ خانواده‌ها برای اعلام اسامی مدارسی که با آنان برای دریافت وام همکاری نکرده‌اند می‌توانند با شماره 82284255 و 88829839 تماس بگیرند.

ارائه این تسهیلات اگر چه گامی مثبت برای تحصیل دانش آموزان تلقی می شود اما این ابهام را به همراه دارد كه "شاید" نرخ شهریه مدارس از توان پرداخت اغلب والدین كمی فراتر رفته است!

 آموزش و پرورش یا تعزیرات حكومتی؟

چندی پیش خبر نظارت گشت‌های مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران بر مدارس غیرانتفاعی شهر تهران از رسانه‌ها اعلام شد كه بر این اساس قرار بود هر هفته یک گشت مشترک متشکل از قاضی شعبه تعزیرات حکومتی و یك کارشناس آموزش و پرورش به صورت تصادفی به مدارس غیردولتی بروند و بر چگونگی ثبت‌نام دانش‌آموزان نظارت ‌کنند.

اما یك هفته پس از اعلام این خبر، آموزش و پرورش صراحتا اعلام كرد كه تعزیرات حكومتی حق ورود به مدارس را ندارد و این موضوع، داستان تازه ای را برای نظارت بر عملكرد مدارس غیر دولتی آغاز كرد.

مرضیه گُرد، معاون وزیر آموزش و پرورش در اینباره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی و اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش، تمام مراجع از جمله سازمان تعزیرات حکومتی حق ورود به حوزه آموزش و پرورش را ندارند و هرگونه دخالتی در امور مدارس و مراکز غیردولتی بدون مجوز وزارت آموزش و پرورش، ممنوع است.

معاون وزیر آموزش و پرورش معتقد است که فعالیت مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی نه تنها از مصادیق فعالیت اقتصادی نبوده و دانش‌آموزان و نونهالان کشور هم مصداق آن تعاریف نیستند.

پیش تر رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید مدارس آموزش و پروش به تدریج و قدم به قدم از حالت دولتی بودن خارج شوند، گفته بود: اکنون سهم مدارس غیردولتی 10 درصد است اما باید به 12، 15 و 20 درصد برسد و درکنار آن آموزش را خرید خدمت کنیم.

اما ای كاش تحقق این امر و رفتن به سوی مدارس غیر دولتی بیشتر با زیر ساخت نظارت صحیح، دقیق و منطقی انجام پذیرد. از این موضوع هم نباید گذشت كه طبق قانون اساسی تحصیل رایگان تا پایان دوره متوسطه حق قانونی همه ی مردم ایران با هر قومیت و ن‍ژاد و دین و مذهب است. 

تنها در تهران بیش از یك هزار و 800 مدرسه غیر دولتی وجود دارد كه عملكرد آنها نیازمند نظارت دقیق است. چراكه افت كیفیت آموزشی، هزینه های گزاف دریافتی و كاهش كیفیت فضای آموزشی را نخست باید در كیفیت نظارت نهاد های مرتبط جست و جو كرد.