به گزارش پارس به نقل از ایسنا، پیش‌تر سازمان جهانی بهداشت (WHO) و در مدت زمان شیوع ابولا به دلیل آنکه وضعیت فوق‌العاده بین‌المللی اعلام نکرده بود، مورد انتقاد قرار گرفت.

در ماه اوت سال 2014 و زمانیکه مسئولان این سازمان نسبت به اعلام وضعیت فوق العاده بین المللی اقدام کردند ویروس ابولا جان 1000 تن را گرفته بود.

مسئولان این سازمان برای مقابله با ویروس زیکا در اولین روز ماه فوریه وضعیت اضطراری اعلام کردند که موجب شد توجه جامعه بین المللی به سوی واکنش سریع و جدی در برابر این ویروس جلب شود. در هفدهم همین ماه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد مواجهه با نیازهای فوری سلامت عمومی مرتبط با ویروس زیکا مستلزم 56 میلیون دلار آمریکاست.

با اعلام نیاز سازمان جهانی بهداشت، بانک جهانی از اختصاص 150 میلیون دلار برای تحقق این هدف از جمله ریشه کن کردن پشه حامل ویروس زیکا، کمک به زنان باردار برای پیشگیری از ابتلا به ویروس افزایش دسترسی خانواده‌ها به برنامه‌های تنظیم خانواده و مراقبت از کودکان بیمار خبر داد.

هرچند تمامی این موارد از راه حل‌های کوتاه مدت به حساب می‌آیند. سازمان جهانی بهداشت و دولت‌ها به خوبی آگاه هستند که تنها روش برای از بین بردن تهدید ویروس زیکا در دراز مدت، تولید واکسن است.

در تمامی نقاط جهان تلاش‌هایی برای تولید این واکسن انجام گرفته و همچنین طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت بیش از 15 شرکت داروسازی در حال انجام آزمایش برای ساخت واکسن یا شروع تحقیقات مرتبط با آن هستند. همچنین شرکت‌های خصوصی از آمریکا، هند و فرانسه در این رقابت حضور فعال دارند.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، شرکت‌های خصوصی داروسازی در انجام این تحقیقات تنها نیستند و آزمایش‌های انجام شده در موسسه ملی سلامت آمریکا و شرکت داروسازی «بیوتک بهارات» هند نسبت به بقیه امیدوارکننده‌تر است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت معتقدند فرآیند تحقیقات انجام گرفته برای تولید واکسن زیکا رو به تکمیل نیست و دست‌کم برای انجام تست‌های گسترده 18 ماه زمان لازم است.