به گزارش پارس به نقل از ایرنا سوزانه حجت عصاری روز سه شنبه در حاشیه کنگره بین المللی خون با یاداوری فروش خون های آلوده از سوی یک شرکت فرانسوی به ایران، گفت: کشور فرانسه خود نیز متحمل هزینه های سنگینی در این مورد شد.

وی با بیان اینکه البته فروش خون های آلوده به ایران در دهه 80 ارتباطی با سازمان انتقال خون فرانسه نداشت، گفت: از مهمترین دلایل بروز این مشکل سطح پایین معلومات و دانش برخی شرکت های فرانسوی در زمینه روش های غیرفعال سازی و ویروس زدایی از خون ها بود.

وی با بیان اینکه پرونده های قضایی در این زمینه مربوط به چند شرکت بوده و تنها به یک شرکت خاص نیست، تصریح کرد: در آن مقطع زمانی شناخت علمی کافی در فرانسه برای روش های غیرفعال سازی در مورد بیماری ها بویژه 'ایدز'وجود نداشت.

دکتر حجت عصاری در عین حال یادآور شد: در جریان جزئیات کامل پرونده قضایی و معضلات به وجود آمده ناشی از فروش خون های آلوده فرانسوی به ایران در دهه 80 میلادی نیستم.

سیما ذوالفقاری معاون فنی و فناوری نوین سازمان انتقال خون ایران نیز در این راستا به ایرنا گفت: این فرآورده های خونی آلوده در آن برهه زمانی نه تنها به ایران بلکه به بسیاری از کشورهای دنیا صادر شد و خاطره تلخی را برای همه ملت ها به دنبال داشت.

وی بدون اشاره به جزئیات و میزان پرونده های تشکیل شده و شاکیان خصوصی در ایران در این زمینه، گفت: از همان زمان و در دهه 80 میلادی تاکنون جلوی برخی فاکتورهای کنستانتره و تقلید شده در شرکت های فرانسوی که اقدام به ارسال این فراورده های الوده می کردند گرفته شد.

وی ابراز داشت: تاکنون بعد از آن ماجرای تلخ موردی از خون های آلوده در کشور نداشتیم. 

در دهه 80 میلادی فروش خون های الوده از یک شرکت فرانسوی به ایران حدود 250 نفر که بیشتر آنها نیز بیماران هموفیلی بودند را به ایدز مبتلا کرد.