به گزارش پارس به نقل از تسنیم؛ سروش مدبری درباره این پرسش که گفته می‌شود آب مناطق جنوب غرب و جنوب شرق تهران حاوی نیترات بوده است؟ اظهار داشت: منشاء نیترات از فاضلاب‌های انسانی ایجاد می‌شود و موادی بیماری‌زا است که در بخشی از شهرهای بزرگ وجود داشته است.

وی ادامه داد: احتمال می‌رود منابع آب آشامیدنی بخش‌هایی از جنوب تهران به‌دلیل استفاده از آب‌های زیر زمینی مبتلا به نیترات باشد و این نیترات نیز برای سلامتی انسان مضر است.

مدیر کل سابق دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: بیشتر آب آشامیدنی مناطق شمال شهر تهران از سدها تامین می‌شود و آب جنوب تهران از چاه‌های زیرزمینی گرفته می‌شود که آسیب رسان خواهد بود.

مدبری عنوان کرد: به احتمال بسیار زیاد این نیترات‌ها زیان آور و بیماری‌زا است و در بسیاری از شهرهای بزرگ نیز این مشکل وجود داشته است.

وی اضافه کرد: قطعاً در این خصوص و برای رفع مشکلات سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و همچنین اداره آب و فاضلاب باید ورود پیدا کنند و این دغدغه را رفع کنند.

این کارشناس مسائل زیست محیطی درباره تاثیرات نیترات روی انسان گفت: نیترات بر روی زنان باردار، نوزادان و کودکان تاثیر می‌گذارد و باید همه نسبت به رفع آن تلاش کرده و این دغدغه مهم را رفع کنند.

چندی قبل پرفسور محمداسماعیل اکبری معاون اسبق وزیر بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات سرطان نیز در یک مراسم خبری در حضور خبرنگاران درباره مشکلات آب تهران عنوان کرده بود: «دستگاه تصفیه آب یک شوخی بیش نیست یک زمانی آب تهران پاکترین آب دنیا بود کما اینکه امروزه هم از نظر عدم وجود میکروب آب بسیار خوبی است ولی مشکل آب تهران در فلزات سنگین و نیترات آن است و به هیچ عنوان نمی‌توان این مشکل را در خانه‌ها برطرف کرد و این وظیفه وزارت نیرو است کما اینکه این وزارتخانه در مبحث رفع آلودگی میکروبی آب تلاش‌های بسیاری کرده است.»

وی با اشاره به مضرات آلودگی هوا و وجود نیترات در آب که آخرین ضرر آن سرطان است این مشکلات باعث عصبی شدن مردم می‌شود گفت: بنابراین مواد آلی ماندگار و یون‌ها و فلزات سنگین در آب می‌تواند این مشکلات را در بر داشته باشد.

بعد از این صحبت‌های معاون اسبق وزیر بهداشت وزرات نیرو نیز اطلاعیه ای را صادر کرد و در آن آورد: در چند سال گذشته در نقاط معدودی از جنوب شرق و جنوب غرب تهران افزایش غیرعادی نیترات در آب گزارش شده بود که بر این اساس طرح‌های مختلفی همچون طرح فاضلاب تهران و عملیات انتقال آب از سد ماملو به جنوب تهران در برنامه اجرایی قرار گرفت.