به گزارش پارس به نقل از فارس، تاکنون که یک دوره از مناظره ۸ کاندیدای ریاست جمهوری می گذرد برخی از کاندیداها مواضع خود را در خصوص حفاظت از محیط زیست به روشنی اعلام کرده و برخی نیز در این باره موضع گیری روشنی نداشته و فقط به ارائه نظر درباره آلودگی هوا و ترافیک بسنده کرده اند.

این طور به نظر می رسد که اگر در این باره سوالی از برخی کاندیداها مطرح نمی شد، محیط زیست به کلی در مناظره ها گم می شد.

اینکه محیط زیست به عنوان مسئله ای فراگیر چه میزان برنامه های نامزدهای انتخاباتی را به خود اختصاص داده جای بررسی و تأمل دارد.

لازم است با وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری در رابطه با کاهش معضلات زیست محیطی کمی آشنا شویم.

اولویت دولت آینده؛ حل معضل ترافیک و آلودگی کلانشهرهای کشور

محمد غرضی کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری می گوید: چنانچه رای بیاورم متعهد می شوم معضل آلودگی هوای کلان شهرها را حل کنم.

وی می افزاید: اگر رئیس جمهور شوم به مردم اطمینان می دهم که حل معضل ترافیک و آلودگی هوا در کلان شهرها از اولویت های دولت آینده است.

غرضی همچنین از پیش بینی برنامه هایی برای احیای دریاچه ارومیه سخن به میان آورد و اظهار می دارد: در حال حاضر افراد زیادی از حوزه آبخیز دریاچه ارومیه منتفع هستند و از زوایای مختلف درگیر مقوله حق آبه این حوزه آبخیز هستند که چنانچه این برنامه ها عملیاتی شود هم مشکلات معیشتی جوامع محلی و کشاورزان و بومیان این منطقه برطرف می شود و هم دریاچه ارومیه احیا خواهد شد و تا ۱۰۰ سال دیگر هم اثری از خشکیدگی در آن پدیدار نمی شود.

سقوط رتبه زیست محیطی ایران در سال های اخیر تاسف بار است

محمدرضا عارف، دیگر کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سقوط رتبه زیست محیطی ایران در سال های اخیر را تاسف بار دانسته و معتقد است برای دست یابی به محیط زیست پایدار، مدیریت کیفیت و کمیت منابع آبی، پایش و بهبود و کنترل کیفیت هوا، بهبود کمیت و کیفیت منابع خاک، یک پارچه سازی مدیریت عرصه های طبیعی، حکمرانی پایدار ملی در تولید و مصرف منابع انرژی باید مورد توجه قرار گیرند.

توجه نکردن به محیط زیست در تصمیم گیری های ملی یکی از چالش ها است

به اعتقاد محمد باقر قالیباف دیگر نامزد انتخاباتی، نبود طرح های بالا دست و جامع برای حفاظت از محیط زیست در سطح ملی، مصرف بالای سوخت های فسیلی، عدم برخورد با متخلفین زیست محیطی و همچنین توجه نکردن به محیط زیست در تصمیم گیری های ملی جزو چالش های اساسی در این بخش است.

با اجرای طرح « یارانه سبز» تاثیر تحریم ها بر کشور خنثی می شود

محسن رضایی؛ یکی دیگر از ۸ کاندیدای ریاست جمهوری نیز هم پیش از این، طرح « یارانه سبز» را اعلام کرده بود.

مطابق این طرح، با حمایت از بخش کشاورزی و با پرداخت یارانه و خرید عادلانه محصولات کشاورزی، این بخش می تواند از حالت سنتی خارج و به کشاورزی پیشرفته و مدرن تبدیل شود.

به گفته رضایی اجرای این طرح می تواند تاثیر تحریم ها بر ایران را نیز خنثی کند.

وی بیان می دارد: یکی از مهمترین معضلات محیط زیست آلودگی هوا و ترافیک است و در حال حاضر محیط زیست ما در یازده استان جنوبی مشکل گرد و غبار را دارد.

وی می افزاید: از آنجایی که ما مسئولان غالباً در تهران زندگی می کنیم فکر می کنیم تهران فقط ایران است، باید یک فکر جدی برای محیط زیست کشور بکنیم و واقعا این اوضاع را عوض کنیم.

تراکم ترافیک بلای جان شهرهای بزرگ

علی اکبر ولایتی نیز تراکم ترافیک را بلای جان شهرهای بزرگ عنوان می کند و می افزاید: چنانچه در این باره آسیب شناسی درستی صورت گیرد می تواند درجهت رفع این چالش حرکت موثری آغاز شود. راه علاجش هم این است که وسایل حمل و نقل عمومی به خصوص مترو را ما افزایش بدهیم تا اینطور دچار تراکم ترافیک و آلودگی هوا نشویم.

ترافیک و آلودگی هوا، الگویی از توسعه غیرمتوازن

در این میان سعید جلیلی نیز ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن را، الگویی از توسعه غیرمتوازن عنوان می کند.

راه حل کاهش آلودگی هوا، توسعه سیستم حمل و نقل است

حسن روحانی نیز دیگر کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز، اتلاف وقت، اتلاف انرژی و آلودگی محیط زیست را از اثرات ترافیک و الودگی هوا می داند و می گوید: راه حل این است که امکانات حمل و نقل عمومی را توسعه بدهیم.

در این باره غلامعلی حداد عادل نیز می گوید: تا وقتی تولید خودرو به شیوه فعلی ادامه داشته باشد رفت و آمد در خیابان ها اصلاح نخواهد شد.

سوال اینجاست که محیط زیست چرا باید این گونه مهجور باشد که کاندیداهای ریاست جمهوری نه تنها برنامه مدونی را درباره آن ارائه ندهند بلکه در این میان مجبور شوند که توپ را به زمین یکدیگر بیندازند و از محیط زیست فقط برای وعده های انتخاباتی استفاده کنند.