به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مینسکی شاید مانند برخی از اولین پیشگامان رایانه و اینترنت برای مردم شناخته شده نباشد اما هوش مصنوعی که وی در واقعی ساختن آن تلاش کرده، بدون شک بر زندگی انسان تاثیرگذار بوده است.

 

مینسکی یکی از نخستین محققانی بود که بر روی شبکه‌های نورونی مصنوعی که یک فناوری کلیدی در حوزه مدرن یادگیری عمیق است، کار می‌کرد. شرکتهایی مانند فیس‌بوک، گوگل و مایکروسافت در این حوزه بسیار فعال هستند که این شبکه‌های عصبی را بر روی بسیاری از داده‌ها مانند تصاویر آموزش داده و سپس از آن‌ها می‌خواهند در مورد داده‌های جدید نتیجه‌گیری کنند.

 

مینسکی در نهم اوت 1927 متولد شد. وی و جان مک‌کارتی، سازنده زبان برنامه‌ریزی LISP و ابداع کننده اصطلاح "هوش مصنوعی"، در سال 1959 پروژه هوش مصنوعی را بنیان گذاشتند. مینسکی از سال 1959 تا 1947 یکی از روسای آزمایشگاه هوش مصنوعی موسسه MIT بود. در سال 2003 این آزمایشگاه و آزمایشگاه علم رایانه MIT با هم ترکیب شده و CSAIL را ایجاد کردند.

 

در سال 1963 مینسکی نخستین نمایشگر گرافیکی بالا سری را ابداع کرد. وی در سال 1970 جایزه تورینگ را از موسسه ماشین‌آلات محاسباتی دریافت کرد و در سال 1973 در آکادمی ملی علوم آمریکا انتخاب شد.

 

مینسکی همچنین یکی از بنیانگذاران شرکت سازنده ابررایانه "ماشین‌های متفکر" بود که قراردادی چند میلیون دلاری از سازمان پروژه‌های تحقیقات دفاعی پیشرفته آمریکا (دارپا) دریافت کرد.