به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سید محمدمهدی ایازی در این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 29 درصد جمعیت کشور روستانشین هستند که شبکه بهداشتی از گذشته برای این جمعیت وجود داشته و در سطح کشور مجموعا در حدود 22 هزار خانه بهداشت روستایی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: 71 درصد از جمعیت کشور نیز شهرنشین و حاشیه‌نشین هستند که از این رقم، حدود 10 میلیون نفر در حاشیه شهرها به سر می‌برند و بقیه جمعیت نیز ساکن شهرها هستند. با توجه به این ارقام، وزارت بهداشت طرحی در دست دارد تا بتوان شبکه بهداشت را در سطح شهرها و کلان‌شهرها توسعه داد. پایگاه سلامت منطقه کوت‌عبدالله نیز که امروز به بهره‌برداری رسید، در راستای همین طرح بوده است.

ایازی افزود: در این جهت در آستانه دهه فجر شاهد افتتاح بیش از 2 هزار و 800 پایگاه و مرکز سلامت در نقاط مختلف کشور خواهیم بود.

وی عنوان کرد: در اولین مرحله بیش از 24 میلیون نفر از شهرنشینان تحت پوشش این مراکز بهداشتی قرار خواهند گرفت که کلیه خدمات مربوط به واکسیناسیون و خدماتی از این قبیل نیز در این مراکز و پایگاه‌ها ارائه خواهد شد. این اقدام بسیار بزرگی است که وزارت بهداشت در راستای اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت آغاز کرده است و گام اول آن در آستانه دهه فجر آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: امید است که در سال 95 باقی جمعیت شهرنشین نیز تحت پوشش شبکه بهداشت قرار گیرند و همه هموطنان در روستاها، حاشیه شهرها و سطح شهرها بتوانند از خدمات بهداشتی بهره‌مند شوند. بدین ترتیب عملا نظام پزشکی خانواده از این طریق پوشش پیدا می‌کند و به صورت گسترده به آن پرداخته می‌شود.

ایازی با اشاره به برنامه‌های بهداشتی برای حاشیه شهرها گفت: در این مرحله حاشیه شهرها به صورت کامل زیر پوشش قرار می‌گیرند؛ به این صورت که شهرهای زیر 50 هزار نفر تحت پوشش کامل قرار خواهند گرفت و شهرها بالای 50 هزار نفر و کلان‌شهرها نیز در مرحله بعدی پوشش داده خواهند شد.

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: هر چند در سال جاری با کمبود منابع از جهت تخصیص و نقدینگی مواجه هستیم، اما با این حال کار آغاز شده است و امیدواریم از همان محل اعتبارات، پروژه‌ها به شکل کامل اجرا شود.

مرکز بهداشتی درمانی امام رضا(ع) امروز در بلوار آیت الله بهبهانی اهواز به بهره‌برداری رسید. برای احداث این مجتمع در مجموع 10 میلیارد تومان هزینه شده است که 5 میلیارد تومان از این مبلغ از سوی یدالله مرعشی‌پور، نیکوکار خوزستانی، اهدا و پنج میلیارد تومان دیگر نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تامین شده است.

زیربنای مجتمع درمانی امام رضا(ع) 2000 مترمربع و شامل مرکز بهداشت، اورژانس 115، داروخانه، مرکز رادیولوژی، آزمایشگاه، درمانگاه و دارای تخصص‌های اطفال، نورولوژی، گوش و حلق و بینی، زنان، قلب، ارتوپدی و ... است و از سوی موسسه خیریه حضرت امام رضا(ع) احداث و ازسوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تجهیز شده است.