به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانحجت السلام والمسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه درجلسه رونمایی از طرح ملی همسان گزینی که امروز(یکشنبه) در معاونت فرهنگی قوه قضاییه شد،اظهار داشت: کشور ما در مسیر تحول قرار دارد و تحولات زیادی هم رخ داده و جامعه و رفتارهای سنتی در حال دگرگونی است .

 
وی افزود: کشور دست خوش تحولاتی براثر پیشرفت های مادی شده است که در مواردی پیشرفت نبوده بلکه پس رفت بوده و در مواردی باعث آسیب شده که یکی از آن‌ها آسیب در حوزه خانواده است.
 
حجت السلام والمسلمین صادقی بیان کرد: در بیشتر مواضع کشور نمی توان اثری از ازدواج های سنتی مشاهده کرد و تغییرات زیادی در شیوه های ازدواج رخ داده است در این حوزه بازگشت به گذشته ممکن نبوده و  یا حداقل در میان مدت میسر نیست.
 
وی با اشاره به گسترش شیوه های غربی در امر ازدواج در بین جوانان گفت: گسترش شیوه همسرگزینی در جامعه به مانند جوامع لیبرال غربی در کشور ما مناسب نیست .
معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: شیوه های سنتی را از دست داده ایم و شیوه های ازدواج بازاری جدید را که در آن زن و مرد در خیابان با یکدیگر آشنا می شوند را هم نمی پسندیم ،زیرا این گونه ازدواج ها بسیار ناپایدار هستند و از بین می روند که متاسفانه در کشور ما نیز وجود دارد.
 
حجت السلام و المسلمین صادقی تصریح کرد: مسئولان چه کاری باید در زمینه ازدواج انجام دهند؟ سن ازدواج بالا رفته آیا کسی نباید  به فکر باشد؟
 
وی افزود: شیوه های ازدواج لیبرالی غربی مناسب کشور ما نیست و آسیب های فراونی نیز به همراه دارد که یکی از آن‌ها طلاق است.
حجت الاسلام و المسلمین صادقی بیان کرد: از سوی دیگر شیوه‌ی ازدواج‌های سنتی به دلیل تغییر جامعه راه گشا نیست و نمی‌توانیم جامعه را در رابطه با ازدواج رها کرد.
 
وی اظهار داشت: باید جایی باشد که تا حدودی از ازدواج‌های سنتی در امر ازدواج استفاده کند و جلوی رابطه‌های خیابانی گرفته شود، زیرا یکی از مهم‌ترین عامل طلاق شیوه نامناسب همسان گزینی است.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: کاری که یکی از این موسسه های فرهنگی و اطلاع رسانی در رابطه با همسان گزینی انجام داده کار مبارکی است زیرا از جهات مختلف که یکی از آن‌ها مداخله‌ی یک یا چند نفر در امر ازدواج است بهره برده و تجربه افراد که در ازدواج‌های سنتی وجود دارد استفاده شده است.
 
حجت الاسلام و المسلمین صادقی افزود: ما در ادامه راه به دنبال شیوه‌های متکی بر نظر بزرگان، مشاوران و کسانی که می‌توانند راه درست را تشخیص دهند، هستیم و باید ازدواج بر اساس عقلانیت انجام شود که تمام این موارد در سایت همسان گزینی در حال  اجرا است.
 
وی بیان کرد: واسطه گری در امر ازدواج کار بسیار مبارکی است که باید فرهنگ واسطه گری را در جامعه توسعه دهیم و بی اعتنا نسبت به سرنوشت جوانان نباشیم زیرا همین مسئله موجب نابودی خانواده‌ها می‌شود.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه تصریح کرد: یکی از وظایف قوه قضاییه پیشگیری از آسیب‌ها است که طلاق یکی از این آسیب‌ها است و رسانه‌ها در فرهنگ سازی این امر بسیار موثر هستند و باید وارد کار شوند.
 
حجت الاسلام و المسلمین صادقی در پاسخ به این سوال که بعد از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش ازدواج آسان چه میزان ازدواج در جامعه افزایش یافته است، گفت: هنوز تفاوتی مشاهده نشده زیرا این گونه آسیب‌های اجتماعی که نتیجه سال‌ها است به زودی برطرف نمی‌شود، اما حرکتی همگانی ایجاد شده که شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه قضایی و دادگاه خانواده برای کاهش طلاق وارد کار شده و مشکلات وجود دارد و دستگاه قضایی در حد توان به دنبال رفع آن است.