به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مایه حیات از بسترش با دستان پرتوان خشکسالی، برداشت بی رویه و ایجاد سد رخت بربسته و با رفتن خود میزبانی پرندگان مهاجر و ارزشمند را به پایان رساند و هویت تالاب را از او گرفت و به او نام باتلاق را داد، اما مصائب تالاب مهارلوی استان شیراز به همین موارد ختم نمی‌شود، بلکه فاجعه و نگرانی از آن جایی شدت می گیرد که فرو چاله به وجود آمده در قلب مهارلو اکنون عمیق‌تر از قبل شده است.

 
**دریاچه مهارلو صاحب فروچاله شد
 
از چندی پیش در سطح دریاچه بی آب مهارلو، فرو چاله‌ای دیده شده بود که متخصصان اکنون خبر از گسترش عمق و ابعاد آن می دهند.
 
حمزه ولوی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در این باره می‌گوید: وجود فروچاله‌های دریاچه مهارلو خطری برای احیای دریاچه مهارلو است.
 
علمدار علمداری فعال محیط  زیست شیراز  در این خصوص معتقد است: در حال حاضر حفره‌ای به نام فرو چاله در دریاچه مهارلو ایجاد شده که بسیار نگران کننده بوده و از علائم بحران دریاچه است.
 
**از اتمام آب‌های زیر زمینی تا پیدایش فرو چاله
 
خشکسالی و برداشت‌های بی رویه آب گودال‌ها و حفره‌های بزرگ و گسیختگی‌ها به سطح زمین به ویژه بخش‌هایی نزدیک کوهستان راه یافته و شکافی به نام فرو چاله ایجاد می‌کند.
 
طهمورث یوسفی مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور در این خصوص معتقد است: علت عمده این درز و شکافت‌های بیشتر دریاچه مهارلو، افت سطح آب زیر زمینی در اثر برداشت بی‌رویه ، خشکسالی و ایجاد سد‌ها است که عواملی چون استخراج نفت و گاز در منطقه تشدید کننده این فرو نشت زمین است.
 
ولوی مدیر کل حفاظت محیط استان فارس نیز در این خصوص می‌گوید: پایین آمدن سطح آب منجر به ریزش رسوبات آهکی و در نهایت ایجاد این فرو نشت در بستر دریاچه مهارلو شده است.
 
علمداری کارشناس حوزه محیط زیست درباره دلیل وقوع فروچاله‌های بستر دریاچه مهارلو معتقد است: نشست زمین به دلیل برداشت‌های بی رویه و بهره‌برداری از منابع زیر زمینی صورت می‌گیرد و زمانی که برداشت‌ها زیاد می‌شود سفره‌های زیر زمینی تخلیه و تغذیه‌ای انجام نمی‌گیرد و نتیجه این اتفاق، رخداد فاجعه آفرینی جز نشست زمین و تشکیل فرو چاله نیست.
 
**راه نجات مهارلو در خاموشی فروچاله‌ها
 
حالا که کلید نشست زمین و وقوع فروچاله‌ها در بستر دریاچه مهارلو زده شده، امکان پیشروی این نشست به سمت حاشیه نشینان این دریاچه بی شک وجود دارد. اکنون اگر سریعتر نسبت به مدیریت مصرف آب و برداشت‌های بی رویه از آبهای زیر زمینی و تخصیص حقابه این دریاچه و امثال آن اقدامی موثر انجام نگیرد مشخص نیست با وضعیت گسترش ابعاد و عمق فروچاله قلب مهارلو چه برسر این تالاب و حاشیه نشینان آن خواهد آمد؟