به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانتالاب‌های بام طبیعت ایران و قلب زاگرس با قدمت یازده هزار ساله خود با تحمیل خشکسالی، اینک با اندک مایه حیات بستر خود به اراضی کشاورزی تبدیل شده‌اند ولی کسانی که کمر به نابودی حیات سرزمین خود بسته‌اند، بی‌خبرانی هستند که از اقدام بلند مدت مخرب خود برای سلامت زندگیشان به خواب رفته‌اند.

 
*تالاب گری بلمک زیر کشت رفته است
 
امیری کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان در این باره می‌گوید: تالاب گری بلمک لرستان با حفر کانال زهکشی و انتقال آب به دست برخی از مردم محلی اکنون به یک زمین زراعی تبدیل شده است.
 
مهرداد فتحی بیراوند مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان لرستان در این خصوص معتقد است: بخش زیادی از تالاب‌های استان لرستان که از تالاب‌های یازده‌گانه معروف پل دختر بوده و قدمت آن‌ها به دوره سیمره حدود 11 هزار سال پیش باز می‌گردد به اراضی کشاورزی تبدیل شده است.
 
سال‌هاست شیره جان تالاب گری بلمک لرستان به دست کشاورزان برای کشت آن‌ها گرفته می‌شود، آن‌ها می‌گویند باید اول آب تالاب را گرفت و بعد هکتار هکتار خاک مردابی تالاب را زیر کشت برد و این تالاب هر روز دست‌هایش خالی تر می‌شود.
 
*بیشه دالان در تصرف گوجه فرنگی
 
حکایت تالاب گری بلمک در بیشه دالان در حال تکرار است، بیشه دالان که روزی میزبان پرندگان مهاجر بومی بود اکنون بخش قابل توجهی از آن تحت تصرف گوجه فرنگی‌ها شده است.
 
*کمتر از یک پنجم گری بلمک قابل احیا است
 
تالاب گری بلمک به عنوان بزرگترین تالاب لرستان بیش از تغییر کاربری به اراضی کشاورزی بیش از 600 هکتار مساحت داشته ولی در حال حاضر با تصرف غیر قانونی و غیر علمی کشاورزان و مرگ تدریجی‌اش به دست این قشر، اکنون به گفته کارشناسان کمتر از یک پنجم وسعت آن قابل احیا شدن است.
 
*تالابی که کانون گرد و غبار می‌شود
 
خشک شدن هر تالاب به مرگ اقتصادی منطقه ختم خواهد شد به طوری‌که استمرار وضعیت کنونی تالاب‌های لرستان و از میان رفتن این عرصه‌های طبیعی نتیجه‌ای جز تولد کانون‌های جدید ریز گردها ندارد، اگر روند خشک شدن تالاب‌های لرستان ادامه داشته باشد، مطمئنا کانون‌های گرد و غبار را در درون خود فعال خواهد کرد.
 
هوشنگ بازوند استاندار لرستان در این خصوص می‌گوید:  اگر خشکیدگی تالاب‌ها ادامه داشته باشد، شرایط برای ایجاد کانون‌های جدید گرد و غبار در استان لرستان مهیا شده و در صورت تشدید، اثرات مخرب این پدیده روشن می‌شود و با عدم توجه کافی به احیای مجدد تالاب‌ها در آینده نه چندان دور این نقاط به کانون‌های بزرگ تولید گرد و غبار در استان و کشور تبدیل خواهد شد.
 
*تالاب‌های استان لرستان غرب کشور را تهدید می‌کند
 
استان لرستان در حال حاضر با وجود هجوم هر ساله ریزگردها یک سوم روزهای سال آلوده است حالا اگر در بستر خود نیز درگیر کانون‌های گرد و غبار داخلی شود معلوم نیست چه برسر ساکنان و موقیعتش می‌آید؟
 
استانی که به لحاظ قرارگیری در زاگرس مرکزی در صورت بروز هر گونه مشکلی، مناطق زاگرس و غرب کشور را در معضل خود سهیم خواهد کرد.
 
*عراق درسی برای عبرت
 
تعداد کانون‌های گرد و غبار در کشور عراق از 6 عدد در سال 68، به 202 عدد در سال 87 رسیده و به گفته کارشناسان این امر نتیجه از بین رفتن تالاب‌ها و رودخانه‌های این کشور به دلایلی همچون توسعه اراضی کشاورزی است و این اتفاق درس عبرتی است برای ما که اگر به وضعیت تالاب‌های کشورمان توجه نکنیم با مشکلات بسیار پیچیده‌ای مواجه خواهیم شد که کنترل آن‌ها سخت و زمان بر است.
 
*اهمیت تالاب‌های لرستان
 
استان لرستان 14 تالاب با قدمت 11 هزار ساله دارد که وجود آن‌ها به لحاظ اهمیت طبیعی در تعدیل شرایط آب و هوایی و زیستی منطقه غرب کشور بسیار تاثیر گذار است.
 
امیری کارشناس محیط  زیست در این خصوص می‌گوید: تالاب‌های لرستان زیستگاهی برای حیات وحش، مکانی برای تفرج انسان‌ها، تامین منابع غذایی جوامع، تغذیه منابع زیر زمینی، کاهش قدرت تخریب سیلاب‌ها است.
 
حالا اگر تالابی با این همه مزایا که اکنون تحت تاثیر تغییر اقلیم و خشکسالی قرار گرفته و با فشار بیش از ظرفیت و توان انسان‌ها روبرو شود، با نابودی‌اش چه بر سر منطقه خواهد آورد؟
 
*نسخه احیای تالابی که 3 سال به خواب رفته است
 
در سال 91 نشست مشترکی بین مسئولان ذیربط برای احیای تالاب گری بلمک برگزار شد که نتیجه آن انعقاد تفاهم نامه‌ای بوده که تاکنون 3 سال از نسخه پیچی آن گذشته و برخی از مسئولان همچنان اما و اگرهایی برای احیای بزرگترین تالابی دارند که اکنون به بزرگترین تهدید تبدیل شده است.
 
*نامه هشدار استاندار به معاونان رئیس جمهور
 
اواخر سال گذشته استاندار لرستان در نامه‌ای جداگانه به معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور؛ به روند خشکسالی و تغییر کاربری در تالاب‌های لرستان نسبت به ایجاد کانون‌های جدید گرد و غبار در داخل استان هشدار داده است.
 
بازوند در نامه خود به مسئولان ارشد ملی از نیاز 300 میلیارد ریالی برای احیای عرصه‌های طبیعی لرستان به منظور جلوگیری از بروز کانون‌های جدید گرد و غبار سخن به میان آورده است.
 
*اگر امروز به فریاد تالاب نرسیم...
 
اگر امروز به فریاد تالاب‌های زخم خورده که قربانی خشکسالی و عوامل انسانی شده‌اند نرسیم و آن‌ها را به حال خود واگذاریم، زخم آن‌ها فراگیر شده و ممکن است کار از کار گذشته و لرستان و غرب کشور مسموم شوند.