به گزارش پارس به نقل از تسنیم، دکتر احمد اسفندیاری درباره دلایل وقوع فاجعه منا و مشکلات مدیریتی این بحران اظهار داشت: نبود مدیریت درستِ اجتماعات در حکومت و کارگزاران عربستان باعث وقوع این حادثه و تبدیل شدن آن به فاجعه شد.

وی با بیان اینکه مدیریت حوادث در اجتماعات یک علم است که باید به آن توجه شود، افزود: دولت عربستان این علم و مدیریت را ندارد و نخواست که از علم دیگران در این باره نیز استفاده کند اما دولت عربستان در سال‌های آینده باید از تجربیات و توانایی سایر کشور‌ها به ویژه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

معاون سابق امور بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین، تاکید کرد: جمعیتی که هر ساله در مراسم اربعین در کربلا جمع می‌شوند بیشتر از مکه است به شکلی که جمعیت 20 میلیونی در این مراسم نیز با موفقیت مدیریت می‌شود‌ در حالیکه عراق کشوری زیر سایه تهدید تروریست‌ها است.

اسفندیاری درباره نقش بسیج جامعه پزشکی به عنوان یک تشکل مردمی در مواجهه با فاجعه منا گفت: در این‌باره حاضریم اگر دولت عربستان تمایل داشته باشد به آنان آموزش دهیم و حتی سایر کشور‌ها را نیز توجیه کنیم که چگونه با بحران‌های مختلف برخورد کنند.

وجود بیش از 42 ایراد فنی و پزشکی در فاجعهٔ منا

وی بیان کرد: در این اتفاق از لحاظ فنی و پزشکی بیش از 42 مورد ایراد از عملکرد دولت عربستان گرفته شده است؛ آنان حتی یک تریاژ ساده را در امداد رسانی انجام نداده‌اند که با انجام یک امدادرسانی و تریاژ درست، تلفات به مراتب کمتر از این میزان می‌شد.

وی درباره ارسال نامه پزشکان به بانکی مون، رییس سازمان بین‌الملل درباره فاجعه منا و تاثیر آن گفت: بسیج جامعه پزشکی باید به وظیفه خود عمل کرده و پیگیری لازم را انجام دهد؛ همچنین ابزار پیگیری در مجامع بین‌المللی در دست دولت است، پس وزارت بهداشت باید از وزارت خارجه بخواهد که این موضوع را در مجامع بین‌المللی پیگیری کند؛ همچنین به کمک رایزنی با صلیب سرخ، فدراسیون بین‌المللی هلال احمر و سازمان بهداشت جهانی، دولت عربستان را مجاب به پذیرش اشکالات کند.

لزوم مدیریت تجمیعی اجرای مناسک حج

معاون سابق امور بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین، ادامه داد: عربستان باید مدیریت حج را به ویژه در بخش امداد رسانی اصلاح کند، در این‌باره می‌بایستی از طریق مجامع بین‌المللی کانال ارتباطی با سایر کشورهای اسلامی بزنیم تا با سایر کشورهای مستقل اسلامی خارج از کنفرانس اسلامی مذاکره کنیم، به این دلیل که مقر این کنفرانس در جده و تحت تاثیر دولت عربستان است؛ به امید آنکه به این شکل، مدیریت حج به شکل تجمیعی و توسط کشورهای اسلامی انجام شود.