به گزارش پارس به نقل از مهر، محمد خداكرمی در پاسخ به اظهارات اخیر دولت آمریكا، اظهار داشت: طبق مفاد حقوق بین الملل كه حدود صلاحیت دولت‌ها را مشخص می‌كند، اعمال صلاحیت بر افراد و شركت های تجاری از سوی یك دولت منوط به احراز عنصر ارتباط میان آن شخص و دولت مدعی است كه در این خصوص ادعای كشور آمریكا مبنای واقعی در اصول مسلم حقوقی ندارد.

وی با بیان اینكه ادعای اخیر دولت آمریكا در كنار سایر اقدامات صورت گرفته از سوی این كشور همچون تحریم علیه شركت‌های ایرانی مغایر حقوق بین الملل قلمداد می شود، افزود: به استناد ماده ۴ كنوانسیون شیكاگو كه دولت آمریكا نیز متعهد به آن است كشورهای متعاهد موافقت كرده‌اند تا از هواپیمایی كشوری برای انجام مقاصد مغایر با این كنوانسیون استفاده نكنند.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری در ادامه تصریح كرد: در ماده ۳۳ این كنوانسیون نیز كشورهای عضو تعهد كرده اند كه ناوگان هوایی كه در یك كشور عضو به ثبت رسیده به رسمیت شناخته و باستناد ماده ۴۴ از تبعیض بین كشورهای متعاهد خودداری كرده و به طور كلی شئون مربوط به هوانوردی كشور را توسعه دهند.

خداكرمی خاطرنشان كرد: اقدام كشورمان در ورود و ثبت این ناوگان در راستای اصل مسلم تساوی كشورها در اعمال حاكمیت و استقلال كشورها بوده و برای استفاده از این حق قانونی خود، هیچوقت منتظر اجازه سایر دولت ها نخواهد بود.