به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس حمیدرضا خانکه در نشست خبری که به منظور افتتاح بخش‌های جدید بیمارستان توانبخشی رفیده برگزار شد اظهارداشت: خلاء توانبخشی چند سال است که در کشور وجود دارد و از عمده دلایل این موضوع در اولویت قرار نگرفتن آن در برنامه‌های وزارت بهداشت بوده است البته در دولت جدید این موضوع نسبت به قبل بیشتر توجه شده و برنامه‌هایی در این راستا وجود دارد.

وی افزود: هزینه ناشی از معلولیت در کشور ما هزینه نشده است بنابراین بسته خدمات توانبخشی باید تعریف شود و تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرد تا هزینه‌های مردم و نظام سلامت کاهش یابد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه براساس تعریف توانبخشی، انسان‌ها حق دارند زندگی مستقل داشته باشند، گفت: تعریف بهداشت جهانی از توانبخشی، درمان، خدمات توانبخشی و ارائه تجهیزات کمکی به بیماران نیازمند است.

خانکه با بیان اینکه یک میلیارد نفر در دنیا دچار معلولیت هستند، گفت: در ایران نیز یک میلیون نفر معلول وجود دارد که براساس پیش‌بینی‌ها این میزان 3 تا 4 میلیون قابل افزایش است چرا که سالمندی رو به گسترش بوده و نیاز به خدمات مکرر توانبخشی احساس می‌شود.

وی بیان داشت: در ایران امید به زندگی 71 و 73 سال است که 20 سال آن نیاز به خدمات توانبخشی دارد لذا عاقلانه است که با توجه به افزایش معلولیت و سالمندی در کشور، مراکز توانبخشی تخصصی توسعه یابد همچنین سیستم بیمه از این مسئله حمایت کرده تا خدمات بیشتری به بیماران معلول ارائه شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی عنوان داشت: در حال حاضر 22 رشته تخصصی در دانشگاه‌ها مربوط به حوزه توانبخشی و بهزیستی است و 1900 دانشجوی دکتری و فوق لیسانس در این حوزه تحصیل می‌کنند.

خانکه ادامه داد: پایلوت توسعه بیمارستان‌های توانبخشی، بیمارستان رفیده بوده و اگر این طرح شکست بخورد موضوع توانبخشی مغفول می‌ماند.

وی ادامه داد: یک معلول با از دست دادن 30 درصد از توانایی خود با متوسط سن 15 تا 45 سال 3 میلیارد تومان تا پایان عمر هزینه نیاز دارد بنابراین تحت پوشش قرار گرفتن خدمات توانبخشی توسط بیمه‌ها در بهبود کیفیت زندگی معلولان و کاهش هزینه‌های آنها موثر است.