به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا سید فرزاد محمدی مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت؛ گفت: در حال حاضر 84 درصد روستاها، 75 درصد جمعیت شهرها، حاشیه شهرها و حتی جمعیت عشایری کشور زیر پوشش این طرح قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه تنبلی چشم یا آمبلیوپی زمانی رخ میدهد که چشم در دوران کودکی تجربه بینایی طبیعی نداشته باشد، تصریح کرد: شیوع تنبلی چشم در کشور 2 تا 3 درصد تخمین زده میشود.

مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت، ادامه داد: رشد و تکامل مرکز بینایی هر فرد از دوران جنینی تا حدود 8 سالگی ادامه دارد که حداکثر سرعت رشد در دو سال اول است. از این رو با هدف کشف و درمان به موقع یک معاینه در بدو تولد توصیه می شود.

وی اظهار داشت: از هر 3 بیمار مبتلابه تنبلی چشم، یک مورد در اثر خطای انکساری تشخیص داده نشده به این مشکل مبتلا میشود و هدف اصلی برنامه ملی غربالگری تنبلی چشم که به ابتکار سازمان بهزیستی کشور انجام میشود، کشف به هنگام کودکانی است که در ظاهر سالم به نظر می رسند، اما امکان دارد به دلیل نابرابری خطای انکساری چشمها یکی از آنها در خطر تنبلی چشم بوده، از دید طبیعی برخوردار نباشد.

مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برنامه ملی غربالگری تنبلی چشم یک برنامه بهداشتی، پیشگیری و مراقبت اولیه در نظام سلامت محسوب میشود، گفت: از سال گذشته، تعامل و همکاری بین بخشی ثمر بخشی میان سازمان بهزیستی و مدیریت شبکه وزارت بهداشت و انجمن علمی اپتومتری در این ارتباط شکل داده شده و جلسات متعدد فنی و بین بخشی با هدف ارائه راهکارهایی برای ارتقا، پوشش و بهبود ارجاع موارد مشکوک به تنبلی چشم، طراحی شده است.

یادآور میشود در اختلال تنبلی چشم به دلیل آنکه اختلاف نمره دو چشم با یکدیگر تفاوت قابل توجه دارد و چشم ضعیف‎‎تر قادر به دریافت تصاویر واضحی از اشیا نیست، چشمی که دید ضعیفی دارد، دچار تنبلی چشم میشود. در این حالت چشم تنبل که در اکثر موارد ظاهری طبیعی دارد، ممکن است، انحراف پیدا کند. خوشبختانه میتوان با تشخیص به موقع، این عارضه در کودکان را با تجویز عینک و بستن چشم سالم با احتمال موفقیت بالا برطرف کرد.