به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس احمدعلی اکبری کامرانی در نشست خبری اظهارداشت: در کل ایران تنها 2 بیمارستان تخصصی توانبخشی وجود دارد که شناخته نشدن مسئله توانبخشی به معنای علمی، دانشگاهی و جامع یکی از علل اندک بودن بیمارستان‌های تخصصی توانبخشی است.

وی با اشاره به اینکه زمانی که یک بیمار دچار سکته مغزی شده، پایان دو هفته از بیمارستان مرخص می‌شود، افزود: این بیمار به خانه برده شده و در صورتی که خدمات توانبخشی در زمان مناسب به آن ارائه نشود، با بیماری‌های مختلفی در منزل همچون زخم بستر و عفونت آن مواجه می‌شود، این در حالی است که براساس موضوع توانبخشی، باید برنامه‌هایی انجام دهیم که این بیمار بتواند به زندگی معمولی خود بازگردد.

معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 3 ماه اول پس از سکته مغزی را زمان طلایی خدمات توانبخشی برای بیمار برشمرد و گفت: در حال حاضر 4 سطح سرویس پزشکی در دنیا شامل خدمات اورژانس، درمان، توانبخشی و مراقبت‌های انتهای عمر وجود دارد که متاسفانه در ایران به موضوع توانبخشی و خدمات انتهای عمر توجه نشده است.

کامرانی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد سالمندان در کشور رو به افزایش است مراقبت‌های انتهای عمر ضرورت دارد و برای توجه به مسئله توانبخشی و خدمات انتهای عمر باید بیمه‌ها و سیاستگذاران وارد عمل شوند، متأسفانه سازمان‌های بیمه‌گر با تحت پوشش قراردادن خلاقیت توانبخشی می‌ترسند که خرج اضافه برایشان ایجاد شود در حالیکه اگر دانش اقتصاد بهداشت داشته باشند به سیستم بیمه خدمات توانبخشی روی می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه احداث بیمارستان توانبخشی هزینه آن نسبت به سایر بیمارستان‌ها کمتر خواهد بود، گفت: مسئولین بیمه می‌توانند با متخصصین اقتصاد درمان مشورت کنند تا به این نکته پی ببرند که با تحت پوشش قرار دادن خدمات توانبخشی چندین برابر سود می‌برند و توجه آنها به این مسئله ضرورت دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به طرح ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها توسط وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مجدد بیمارستان توانبخشی رفیده و افتتاح بخش‌های جدید آن براساس اجرای طرح هتلینگ بیمارستان‌ها انجام شده به طوریکه براساس این طرح، بیمارستان‌های دولتی از لحاظ تجهیزات و امکانات، همچنین بنای ساختمان مدرن شده و قابل رقابت با بیمارستان‌های خصوصی می‌شوند.

کامرانی اظهارداشت: شایع‌ترین حادثه در دوران سالمندی مسئله سقوط و زمین‌خوردگی است و می‌توان گفت 50 درصد افراد بالای 80 سال حتماً زمین خوردن را تجربه می‌کنند، شایع‌ترین مشکل زمین خوردگی سالمندان نیز شکستن لگن بوده که این موضوع ضرورت نیاز به خدمات توانبخشی به سالمندان را نشان می‌دهد.