به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس احمدعلی اکبری کامرانی در نشست خبری اولین کنگره بین‌المللی سالمندی، اظهار داشت: در این کنگره نیازها و مشکلات جمعیت سالمندی کشور را ارزیابی می‌کنیم.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی سالمندی را به سه دوره سالمند جوان،‌ سالمند و سالمند کهنسال تقسیم می‌ کند که بر این اساس نیازهای و مشکلات سالتدان نیز متفاوت است.

معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ادامه داد: در کشورهای اروپایی سالمندی را 65 سال به بالا تعریف می‌کند در حالیکه در کشورهای آفریقایی متوسط عمر افراد 40 سال است. همچنین در حالیکه امید به زندگی در کشورهای آفریقایی 40 سال است در ژاپن و کشورهای اروپایی سن امید به زندگی 80 سال گرفته می‌شود.

وی با اظهار خرسندی نسبت به وضعیت مطلوب سیستم بهداشتی در کشور، تصریح کرد: وضعیت مطلوبی که سیستم بهداشتی در کشور دارد منجر به طول عمر و افزایش امید به زندگی در کشور شده است.

این متخصص داخلی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی سالمندی را به سه دوره سنی 65 تا 75،‌ 75 تا 85 و 85 تا 95 سال تقسیم می‌کند. در کشور ما سالمندی به سه دوره 60 تا 75، 75 تا 90 و 90 به بالا تعریف می‌شود.

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد که افراد 75 سال به بالا به طور میانگین 3.5 بیماری دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به نیازهایی که سالمندان دارند، گفت: دعوت به کار یکی از الزامات سالمندان جوانی است که در طول عمر خود تجربیات خوبی داشته‌اند. ما باید سالمندان جوان را که روزی تجربیاتی گران‌بهایی اندوخته‌اند را دعوت به کار کنیم. بنابراین در گروه سالمندان جوان بحث مشارکت‌های اجتماعی مطرح است.

این متخصص داخلی ادامه داد: در سالمندان متوسط بیشتر مسائل بهداشتی و درمانی مطرح است.

وی افزود: بر اساس آخرین آمارها بیش از 8.3 درصد کل جمعیت ایران بالای 60 سال هستند که بیش از 6 میلیون نفر می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه در بیمارستان توانبخشی رفیده 18 تخت ویژه سالمندان داریم، گفت: این تخت‌های بیمارستانی برای توانبخشی سالمندان در نظر گرفته‌ شده‌اند و این گروه سنی می‌‌توانند سایر نیازهای بهداشتی و درمانی خود را در بیمارستان‌های دیگر برطرف کنند.

این متخصص داخلی گفت: در برخی کشورها بیمارستان ویژه سالمندان در نظر گرفته شده است که مانند بیمارستان‌های تخصصی زنان و کودکان به ارائه خدمت به سالمندان می‌پردازد.

معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با انتقاد از عدم پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمانی سالمندان در کشور، تصریح کرد: بیمه‌ها خدمات درمانی افراد را از تولد تا سالمندی در نظر می‌گیرند اما بعد از این دوره را نادیده گرفته و هزینه‌های درمانی آن را پرداخت نمی‌کنند و تنها هزینه موارد حاد بستری را پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: بیمه‌ها باید زیر بار خدمات درمانی سالمندی بروند اما چون به فکر کسب درآمد هستند زیر بار آن نمی‌روند.

وی خاطر نشان کرد: آمارها نشان می‌دهد نیمی از سالمندان ما منبع درآمد ندارند و احساس می‌کنند سربار دیگران هستند.