به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس محمدرضا فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در رابطه با موضوع مشاوره و سلامت روان در میان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار داشت: تأمین و ارتقاء سطح سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی بر عهده اداره‌های مشاوره‌ای دانشجویی است و به همین منظور اداره مشاوره دانشجویی وزارت بهداشت سالیانه از طریق فرم‌های پایش و ارزیابی اقدام به نظارت بر عملکرد و کیفیت خدمات بهداشت روان ارائه شده در اداراه‌های مشاوره‌ دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌کند.

وی با اشاره به تدوین دستورالعمل کانون‌های دانشجویی سلامت رفتار افزود: آئین نامه به کارگیری همتایاران دانشجو در دفاتر مشاوره دانشجویی اجرایی شده و فعال‌سازی و توسعه اداره‌های مشاوره دانشجویی در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی و خوابگاه‌های دانشجویی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

فراهانی ادامه داد: نظارت بر حسن اجرای طرح کشوری شناسنامه سلامت روان ویژه دانشجویان جدیدالورود همچنین غربالگری سلامت روان تمامی این دانشجویان از دیگر فعالیت‌های اداره مشاوره دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

معاون دانشجویی وزارت بهداشت عنوان کرد: سامانه الکترونیکی سینا جهت گزارش‌گیری و رتبه‌بندی اداره‌های مشاوره از سال 92 تا کنون از برنامه‌های دیگر اداره مشاوره دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.

وی از توسعه 50 درصدی شعبه‌های مشاوره در خوابگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی طی 2 سال اخیر تاکنون خبر داد و گفت: توسعه خطوط تلفنی ارتباط با مشاور از 18 دانشگاه در سال 92 به 49 دانشگاه علوم پزشکی در سال جاری رسیده است.

فراهانی افزود: توسعه 40 درصد هسته‌های مشاوره پیشرفت تحصیلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی از دو سال پیش تا کنون انجام گرفته و کارگاه ترویج سبک زندگی سالم مبتنی بر آموزه‌های اسلامی نیز از طریق اداره‌های مشاوره برای تمام دانشجویان جدیدالورود برگزار می‌شود.

معاون دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اجرای طرح پروتکل افت تحصیلی و طرح پیشگیری از مصرف مواد و درمان‌ رفتارها و آسیب‌های کلاسیک و نو پدید در هسته‌های مشاوره گفت: توانمندسازی کارشناسان شاغل در مراکز مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی از طریق برگزاری دوره‌های دانش افزایی انجام می‌شود.

وی در پایان گفت:‌ نظارت بر سطح کیفی خدمات ارائه شده در ابعاد سلامت روانی، اخلاقی، معنوی و تربیتی دانشجویان نیز توسط اداره مشاوره دانشجویی وزارت بهداشت انجام می‌گیرد.