به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس سیدحسن هاشمی در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی سراسر کشور، اظهار داشت: فعالیت دوستان در حوزه آموزش بسیار جای شکر دارد و امام خمینی (ره) نیز گفته‌اند که هیچ عبادتی شاید به اندازه خدمت به خلق نباشد. شما فرزندان مستعد کشور را در اختیار دارید و این مسئولیت بر عهده مسئولین حوزه آموزش است و از اینکه خدا این خدمت را در اختیار شما قرار داده بسیار جای شکر دارد و امیدوارم یادگاری‌های خوبی را بتوانید در دانشگاه بر جای بگذارید.

وی افزود: با کارهای سطحی نمی‌توان برنامه‌ها را انجام داد و طرح تحول باعث شده که فرصت خوبی در انجام کارهای عمقی ایجاد شود. همچنین اولویت مهم دولت در بخش خدمات و سلامت بوده و علیرغم همه مشکلات حمایت دولت، مجلس و سران قوا جای تشکر دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر همدلی بسیار خوبی میان گروه‌هایی که حوزه سلامت را رصد می‌کنند و یا به ارائه خدمت در این حوزه پرداخته‌اند، وجود دارد، ادامه داد: امیدواریم بتوانیم برنامه‌ها را به صورت مناسب و مطلوب ادامه دهیم.

هاشمی ادامه داد: قبلا اعلام کرده‌ایم که از مهر ماه عملا تحول در حوزه آموزش علوم پزشکی را شروع می‌‌کنیم که این برنامه رسما از امروز آغاز شد و امیدواریم این موضوع بهانه‌ای برای عملیاتی شدن گام چهارم در طرح تحول سلامت باشد.

وی با بیان اینکه در رابطه با سته طرح تحول آموزش اقدامات بسیاری انجام شده است، اضافه کرد: سعی کرده‌ایم جهت تهیه این بسته و تدوین آن مشارکت جمعی را کسب کنیم که بر همین اساس با گروه‌های مختلف جلسه برقرار کرده و می‌توان گفت اسناد این بسته جزو اسنادی بوده که بیشترین مشارکت را در وزارتخانه کسب کرده است.

وزیر بهداشت گفت: انتظار می‌رود در مرحله اجرا با توجه به اقدامات انجام شده شاهد کمترین خطاها باشیم.

هاشمی حضور باقر لاریجانی را فرصت مناسب برای تحول در حوزه آموزش در وزارت بهداشت برشمرد و گفت: ایشان علم و سابقه درخشانی داشته و امیدواریم موفقیت‌های بسیاری در زمینه تحولات آموزشی حاصل شود. البته باید حمایت و بسترسازی‌ها نیز انجام گیرد.

وی ادامه داد: در برنامه جدید آموزشی قطب‌های آموزشی را در نظر گرفته که از طریق طرح آمایش سرزمینی تلاش کرده‌ایم کیفیت آموزش‌ها را ارتقا دهیم.

هاشمی ابراز امیدواری کرد: بسته‌های طرح تحول آموزش در قالب کتاب، قفسه و ویترین خلاصه نشود بلکه هر چه بهتر در قالب اجرا درآید.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حداکثر کمک‌های لازم را در جهت اجرای هرچه بهتر طرح تحول آموزشی انجام می‌دهم، گفت: از همه افرادی که در حوزه آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت دارند خواهش می‌کنم که در این زمینه همکاری‌های هر چه بیشتر به کار گیرند و در این زمینه دقت داشته باشند تا موفقیت حاصل شود. انسان موفق کسی بوده که در 70 تا 80 سالگی غصه این کار را نخورد که ای کاش فلان اقدام یا برنامه را انجام می‌دادم.

وی با اشاره به اینکه ماموریت محور شدن دانشگاه‌ها در راستای سیاست کلی رهبری است، گفت: حکم عقل و انصاف نیز همین بوده و برای اینکه خدمات را سامان دهیم و آموزش و پژوهش را به صورت مطلوب به انجام رسانیم، ماموریت محور شدن دانشگاه‌های علوم پزشکی را مدنظر قرار داده‌ایم.

هاشمی اظهار کرد: یکی از دلایل عدم موفقیت در حوزه آموزش و پژوهش این بوده که یک موضوع خاص را دنبال نمی‌کنیم و در همه زمینه‌ها فعالیت داریم. این مسئله همچون زارعی بوده که به هر باغچه‌ای یک بیل می‌زند.

وی به موضوع لزوم کوتاه شدن طول دوره‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: این مسئله در بهبود کیفیت خدمت اهمیت داشته و از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. البته این به این مفهوم نبوده که از سر و ته آموزش بزنیم. بلکه کوتاه شدن طول دوره آموزشی برگرفته از تجارب بین‌المللی است و نتایج مطلوبی را به همراه دارد.