به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس محمد حسین سالاریان زاده با بیان اینکه سال گذشته نظام‌نامه برنامه ششم توسعه از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی و با امضای نوبخت به دستگاه‌ها ابلاغ شد، گفت: بر اساس این نظام نامه، سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود که در تابستان امسال این سیاست‌ها ابلاغ و بلافاصله در کمیته‌های کاری در سازمان مدیریت تشکیل شد.

وی چارچوب نظام نامه را برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف سند چشم انداز و استراتژی نوآوری با نگاه به آینده اعلام کرد و افزود: بر این مبنا برنامه‌ها در دو قسمت بخشی و فرابخشی با کلید واژه اصلی مشارکت همه جانبه و همکاری‌های بین بخشی که شعار سازمان جهانی بهداشت در 30 سال اخیر است، تدوین شد.

رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت ادامه داد: این برنامه در حوزه سلامت در قالب 9 سوال کلیدی شامل تبیین وضع موجود، مهمترین چالش های بخش طی دهه اول، شناسایی مهمترین فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، مهمترین استراتژی اصلی و محوری با توجه به اسناد بالا دستی، مهمترین آثار خروجی و پیامدها، الزامات تحقق استراتژی، مهمترین رویکردهای برنامه ششم، نحوه تامین و تجهیز منابع مورد نیاز و محورهای کلیدی بخش سلامت مد نظر است.

سالاریان زاده با اشاره به عضویت وزارت بهداشت در کمیته اصلی نظام نامه برنامه ششم توسعه افزود: سه سیاست از سیاستهای حوزه اجتماعی ناظر بر حوزه سلامت است که با توجه به اینکه رویکرد نظام برنامه ششم مبتنی بر مشارکت همه جانبه با نگاه به آینده است و همکاری بین بخشی و مشارکت مردمی را به صورت جدی مدنظر قرار می‌دهد، سیاست‌های مرتبط با حوزه سلامت نیز در راستای همین موضوع است.

وی گفت: به این معنی که بتوانیم نظام تامین مالی را با مشارکت همه بخش‌های مالی و مردمی در خدمت سلامت جامعه قرار داده و ارائه خدمات را در فضایی رقابتی توسط همه گروه‌ها ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه اجرای اهداف این برنامه نیازمند برنامه ریزی براساس دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌هایی است و طی سال گذشته و امسال دانشگاه‌های علوم پزشکی با موضوع برنامه ریزی فرم ها و دستور العمل‌ها کاملا اشنا شده و آن را اجرا کردند، خاطر نشان کرد: با نصب سامانه برنامه ریزی طی روزهای گذشته در سامانه وزارت بهداشت و ورود اطلاعات مورد نیاز در این سامانه، زیر ساخت‌های لازم برای ایجاد آمادگی و اجرای نظام نامه فراهم شده است.

رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد از ابتدای سال آینده مطابق با نظام نامه سازمان مدیریت برنامه ششم، توسعه در این وزارتخانه و دانشگاه‌های علوم پزشکی عملیاتی شود.