~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا مختاباد که این روزها علاوه بر تدریس در دانشگاه، مشغول آماده‌سازی آلبوم جدیدش است که بعد از محرم و صفر وارد بازار خواهد شد، با حضور در ایسنا از دغدغه‌هایش در خصوص شهر تهران و مشکلات و مسایل درهم پیچیده آن گفت که مشروح آن در پی می‌آید:

سید عبدالحسین مختاباد عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار«شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: از دهه 80 که خارج از کشور درس می‌خواندم تا کنون یکی از سایت‌های خبری مورد علاقه من ایسنا بوده و هست؛ چرا که علاوه بر صحت و درستی اخبار، با وجود به کارگیری قشر جوان، منش یک خبرگزاری را نیز دارد و ایسنا یکی از خبرگزاری‌های برتر در خاورمیانه است. ایسنا از زمان تاسیس خود تا کنون رسالت خود در عرصه‌های فرهنگی، هنری و سیاسی را به نحو احسن انجام داده است.

تهران شهر فرهنگ و هنر آسیایی

وی درباره دغدغه‌هایش برای حضور در انتخابات شورای شهر گفت: شعار انتخاباتی من تهران شهر فرهنگ و هنر آسیایی بود و به نظرم این شعار یک ادعای خارق العاده نبود چرا که ایران مهد تمدن و فرهنگ است و در عرصه‌های فرهنگی و ادبیات حرفی برای گفتن دارد و از آنجایی که تهران ایرانی کوچک است و اکثریت آن را اندیشمندان و هنرمندان تشکیل داده‌اند تهران نیز می‌توانست محلی برای تولید فرهنگ، علم و اندیشه باشد.

رئیس کمیته هنری شورای شهر با بیان اینکه من در مازندران بزرگ شده اما در تهران خود را پیدا کرده و مطرح شدم گفت: باید دین خود را به تهران ادا کنم و هدف اصلی ما این است که تهران را نماد فرهنگ و هنر کنیم.

نجات میدان آزادی دربن بست‌های اداری و کاغذ بازی

این عضو هنرمند شورای شهر در ادامه سخنان خود در خصوص سرانجام بازسازی برج میدان آزادی که سالهاست نم کشیده، گفت: برج آزادی سمبل تهران است، چرا که بیش از نیم قرن شاهد اتفاقات تهران بوده است.

وی در خصوص مشکلات فعلی برج آزادی، اظهار کرد: در روزهای ابتدایی ورودم به شورای شهر از برج آزادی بازدید کرده و به سراغ مسئولان متولی آن رفتم و متوجه شدم که بخشی از برج تخریب شده و نمدار شده است و بلافاصله ستادی در شورای شهر تشکیل داده و کمپین نجات برج آزادی و تئاتر شهر را با حضور آقای مسجد جامعی و معاون شهردار تهران و بخش دیگری از مسئولان تشکیل دادیم و شهرداری با تمام توان جلو آمد؛ اما به بن بست‌های اداری و کاغذ بازی خوردیم، چرا که بر اساس قانون، ساماندهی محوطه برج آزادی برعهده شهرداری نیست؛ البته خود برج و داخل آن جزو حریم مسئولیت‌های سازمان میراث فرهنگی است و از این جهت که مالک سازمان میراث فرهنگی است شهرداری نمی‌تواند نسبت به تعمیر آن ورود کند.

وی با بیان اینکه شهرداری اقدامات مهمی در خصوص بهسازی محوطه بیرونی برج آزادی انجام داده است، افزود:‌ با این حال نمی‌توانیم برای داخل برج برنامه‌های فرهنگی و هنری بگذاریم؛ چرا که متولی آن سازمان میراث فرهنگی است.

رئیس کمیته هنری شورای شهر در خصوص معماری شهر تهران و تحقق شعار معماری ایرانی – اسلامی در پایتخت تصریح کرد: وقتی که به معماری تهران نگاه می‌کنم ناامید می‌شوم و به وضوح می‌بینم که چه فرصت‌های زیادی را در طول سه دهه گذشته از دست داده‌ایم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به ظرفیت‌های محدود سالن‌های برج آزادی نسبت به برج میلاد، گفت: با این حال برنامه ریزی‌هایی برای ایجاد محوطه فرهنگی در بیرون از برج آزادی داریم و قرار است محوطه بیرونی برج آزادی به محلی فرهنگی برای حضور گروه‌های موسیقی و هنری بدل شود.

شهوت تنوع در ساخت و ساز، یک غول بی شاخ و دم در معماری تهران ایجاد کرده است

رئیس کمیته هنری شورای شهر در خصوص معماری شهر تهران و تحقق شعار معماری ایرانی – اسلامی در پایتخت تصریح کرد: وقتی که به معماری تهران نگاه می‌کنم ناامید می‌شوم و به وضوح می‌بینم که چه فرصت‌های زیادی را در طول سه دهه گذشته از دست داده‌ایم؛ چرا که نه تنها تناسبی در معماری و رنگ وجود ندارد، بلکه آنقدر فضای معماری بی ربط و بدون بررسی هنری است که از دیدن آن ناامید می‌شوم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر امکان ندارد در تهران در یک خیابان سه خانه همشکل پیدا کنید، گفت: شهوت تنوع در ساخت و ساز، یک غول بی شاخ و دم در معماری تهران ایجاد کرده که نمی‌دانیم باید با آن چه کار کرد؟

وی با بیان اینکه نگاه اداری به سیستم هنری به مانند آفت به جان نظام هنری افتاده است، افزود: برابر اطلاعات ما بیش از 90 درصد بودجه سازمان فرهنگی و هنری صرف امور جاری همانند نگهداشت و حقوق کارکنان می‌شود و با این اوصاف پولی برای انجام کارهای هنری، آن هم در سطح تهران که تاثیرگذار باشد نمی‌ماند و باید این سوء مدیریت نظام کارمندی را حل کرد.

مختاباد با بیان اینکه نیمی از فضاهای میراثی و برخی از ساختمان‌های پایتخت دارای زیبایی معماری ایرانی – اسلامی است گفت: با این حال این ساختمان‌ها در انبوه هجوم ساخت و سازهای بی ربط گم شده‌اند و ما باید بسیار تلاش کنیم که تهران را به یک منطق معماری برسانیم اما به نظر من باید کار را از یک جا شروع کرد هرچند که برخی‌ها می‌گویند برای بهبود وضعیت معماری ساختمان‌های پایتخت دیر شده است؛ اما نباید دست روی دست گذاشت تا اوضاع بدتر شود چرا که به مانند یک پزشک که متوجه بیماری افراد می‌شود و از همان نقطه نسبت به بهبود و تجویز دارو اقدام می‌کند ما نیز باید وقتی متوجه مشکل شدیم کار را شروع کنیم.

رییس کمیته هنری شورا با بیان اینکه ایجاد کمیته‌های «نما» در مناطق برای نظارت بر بحث نمای ساختمان‌ها یک طرح خوب است، خاطرنشان کرد: ایجاد کمیته‌های نما در مناطق از لحاظ فرهنگی یک گام مثبت بوده چرا که سخت گیریهای زیادی در خصوص نما انجام می‌گیرد و با اینکه هزینه خاصی برای مردم ندارد؛ اما گام مهمی در راستای زیباسازی شهر انجام گرفته چرا که جدیدا در تهران شاهد یک اتفاق عجیب بودیم به گونه‌ای که در یک ساختمان چهار ضلع از لحاظ معماری بیرونی با یکدیگر متفاوت بودند! و شما می‌دیدید که در یک طرف ساختمان سنگ و در طرف دیگرش کامپوزیت استفاه می‌کردند.

وی در خصوص عدم تمکین برخی از نهادها و سازمان‌های دولتی در خصوص انجام نمای ساختمان‌هایشان از جمله مجلس شورای اسلامی، گفت: به ساختمان شیشه‌ای مجلس شورای اسلامی ایرادات فراوانی گرفتیم و حتی جلسات مختلفی نیز برگزار کردیم و بنظر می‌رسد توافقات اولیه برای تغییر نمای آن انجام شده است.

از عملکرد فرهنگسراها راضی نیستیم

مختاباد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت فرهنگسراهای پایتخت، ادامه داد: من سالها مدیرعامل فرهنگسرا بودم و از نزدیک در جریان مصائب و مشکلات این نهادها قرار دارم، اما باید بگویم انتظاری که مردم تهران، اعضای شورای شهر و حتی خود شهردار از فرهنگسراها داشته برآورده نشده و از عملکرد فرهنگسراها راضی نیستیم.

وی با بیان اینکه نگاه اداری به سیستم هنری به مانند آفت به جان نظام هنری افتاده است، افزود: برابر اطلاعات ما بیش از 90 درصد بودجه سازمان فرهنگی و هنری صرف امور جاری همانند نگهداشت و حقوق کارکنان می‌شود و با این اوصاف پولی برای انجام کارهای هنری، آن هم در سطح تهران که تاثیرگذار باشد نمی‌ماند و باید این سوء مدیریت نظام کارمندی را حل کرد.

مختاباد با بیان اینکه در دهه 60 عضو حوزه هنری بودم گفت: حوزه هنری در آن زمان تنها 100 کارمند داشت؛ اما حالا بروید ببینید که چه مقدار کارمند دارد و به همین دلیل بیش از 70 درصد بودجه‌اش صرف هزینه‌های جاری می‌شود و در سازمان فرهنگی هنری نیز این اتفاق افتاده است.

سازمان‌ فرهنگی هنری جریان فرهنگی ندارد

رئیس کمیته هنری شورای شهر با بیان اینکه وقتی سوء مدیریت در یک سیستم ایجاد می‌شود، این سازمان میل به بزرگ شدن پیدا می‌کند افزود: به همین دلیل حجم زیادی از نیروها را وارد سازمان می‌کند و این در حالی است که در سازمان‌های مشابه که سوء مدیریت وجود ندارد تعداد کارمندان به نصف کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ساختار بروکراتیک به مانند علف هرز همه محورهای اصلی را خفه کرده، در خصوص تعدیل نیرو در سازمان‌ فرهنگی هنری گفت: در این شرایط اقتصادی نمی‌توان انسان‌های شریف را از کار کنار گذاشت، اما این سازمان اصلا جریان فرهنگی ندارد.

وی با بیان اینکه ساختار مدیریت معاونت فرهنگی شهرداری و سازمان فرهنگی هنری در هشتاد درصد موازی کاری می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر شورا تصمیم دارد که اقدامات فرهنگی و هنری شهرداری را به سازمان فرهنگی و هنری بسپارد.

خانه شهریاران جوان باید به صورت یک NGO فعالیت کند

وی درباره مصوبه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در خصوص کاهش سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری‌ها، افزود: هدف اصلی در شورای شهر این است که شهرداری چابک باشد و کارها را باید برون سپاری کند و این کار به سرعت در حال انجام است.

وی در خصوص رد مصوبه انحلال خانه شهریاران جوان توسط فرمانداری نیز گفت: باید عنوان کنم که در خصوص انحلال خانه شهریاران جوان در شورا هیچ قصد و غرضی وجود نداشت اما این طرح انحلال از سال 88 آمده بود و ما معتقدیم که خانه شهریاران جوان باید به صورت یک NGO شهرداری را در پیشبرد اهدافش یاری کند نه اینکه صفر تا 100 فعالیت‌های آن توسط شهرداری حمایت شود. چرا که شهرداری تمام توان خود را به کار گرفته تا هزینه‌ها را کاهش دهد.

این عضو هنرمند شورای شهر تهران با بیان اینکه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران می‌توانست سازمانی برای تولید فکر و اندیشه در سطح ملی باشد گفت: اما به علت انتخاب‌های غلط از اهداف خود بازماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نظام دولت نفتی است و در شهرداری نیز، مسئولان تراکم می‌فروشند تا شهر را اداره کنند، تصریح کرد: معضل اصلی این است که تراکم نداریم و شهرداری برای اداره شهر دچار مشکلات عدیده‌ای شده است اما این در حالی است که می‌شد در این سالها برنامه‌ها را به گونه‌ای چید که به درآمدهای پایدار برسیم نه اینکه 60 درصد درآمدهای شهرداری وابسته به تراکم باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نظام دولت نفتی است و در شهرداری نیز، مسئولان تراکم می‌فروشند تا شهر را اداره کنند تصریح کرد: معضل اصلی این است که تراکم نداریم و شهرداری برای اداره شهر دچار مشکلات عدیده‌ای شده است اما این در حالی است که می‌شد در این سالها برنامه‌ها را به گونه‌ای چید که به درآمدهای پایدار برسیم نه اینکه 60 درصد درآمدهای شهرداری وابسته به تراکم باشد.

وی با اشاره به نظام بروکراتیک گسترده شهرداری گفت: شهرداری بیش از 60 هزار کارمند دارد و بودجه زیادی بابت این نظام گسترده بروکراسی و چاق صرف می‌کند لذا شورای شهر برنامه ریزی‌های زیادی داشته تا شهرداری به درآمدهای پایدار برسد.

کوزه گر از کوزه شکسته آب می‌خورد

رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران در خصوص نداشتن پایان کار سینما آزادی نیز گفت: کوزه گر همیشه از کوزه شکسته آب می‌خورد اما در خصوص این سینما باید بگویم که سازمان آتش نشانی در خصوص پله‌های فرار این سینما از نظر ایمنی مشکلاتی را احصا کرده است و قطعا در آینده نزدیک این مشکلات حل خواهد شد.

وی در مورد مابقی ساختمان های پایتخت که احتمال ناامن بودن آنها نیز وجود دارد با بیان اینکه متاسفانه وضعیت نا امید کننده است، ادامه داد: این شهر برای ما که افرادی سالم هستیم خوب نیست چه برسد برای روشندلان و معلولان.

مختاباد با بیان اینکه افرادی که در تهران ساختمان‌های عظیم می‌سازند افرادی اهل علم و تکنولوژی هستند گفت: افرادی که ساختمان می‌سازند بساز و بفروش نیستند بلکه در پس این ساختمان‌های عظیم مهندسانی با تجربه قرار دارند و برخی از این تخلفات ساختمانی به دلیل عدم نظارت است و بر همین اساس کار رسانه‌ها سخت تر می‌شود چرا که باید بروند نقاط ضعف را بولد کنند تا اعضای شورای شهر آن را ببینند و نسبت به تذکر و بهبود وضعیت اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تهران نقاط نقص زیادی دارد، تصریح کرد: شهر تهران امن نیست؛ چرا که با یک باران سه ساعته دچار مشکل می‌شود و بهبود این وضعیت نیز کار یک الی دو روز نیست و باید در سالهای متمادی این وضعیت را بهبود ببخشیم.

عضو شورای شهر تهران در خصوص کم آبی شهر تهران که هفته‌ها است این موضوع در تذکرات مختاباد شنیده می‌شود یادآورشد: اگر در تهران برای حل مشکل کم آبی یک برنامه مدون و سخت گیرانه نداشته باشیم در آینده نزدیک دچار مشکل می‌شویم.

وی در ادامه به سفرش به کشور کانادا در زمان تعطیلات اشاره کرد و گفت: این کشور از نظر ذخیره آبی جزو کشورهای برتر دنیا است و میانگین ذخیره آبش 10 برابر تهران است، اما چند سالی است که به دلیل تغییر اقلیم برنامه‌های سفت و سختی برای حل کم آبی دارد به گونه‌ای که شستن ماشین، آبدهی گلها و ... جریمه دارد و مسئولان این کشور برای کمبود آب احتمالی سال 2050 برنامه ریزی کرده‌اند. اما در شهر تهران چه؟ هیچ برنامه‌ای برای فرهنگسازی وجود ندارد و مشخص نیست مسئولان چه برنامه‌ای دارند.

المان میدان انقلاب در هاله‌ای از ابهام

مختاباد در خصوص سرانجام طراحی المان میدان انقلاب با بیان اینکه نمی‌دانم اشکال کار از کجا است، گفت:‌ من بارها در این خصوص تذکر داده و عنوان کرده‌ام که میدان‌های اصلی شهر تهران همچون تجریش، فاطمی، انقلاب و ... که می‌توانست نمادی از پایتخت باشد هیچ المانی ندارد.

وی با بیان اینکه سازمان زیباسازی در پاسخ به این انتقادات عنوان کرده که اساتید برجسته طرح‌های خود را ارائه کرده اما نمی‌دانیم حالا باید چه کار کنیم، گفت: اینکه مدیریت نیست،‌ مسئولان باید سریعتر ایده و طرحی را انتخاب کنند و نماد را به میدان‌های اصلی شهر برگردانند.

وی بابیان اینکه تهران شهری بی‌نماد و المان است، گفت: طراحی میدان‌های شهرمی‌توانستند نمادی از پایتخت باشند.

مختاباد در پاسخ به سوالی در خصوص مصوبه مجلس در مورد کاهش تعداد اعضای شورای شهر گفت: بر اساس آخرین دریافت‌ها مجلس در حال تجدیدنظر در خصوص تعداد اعضای شورای شهر تهران و سایر کلان شهرها است، چرا که آنطور که من شنیدم اعضای شورای شهر کلانشهرها به این مصوبه اعتراض کرده و این طرح حداقل در خصوص اعضای شورای کلانشهرها پس گرفته شده است.

مختاباد در پاسخ به سوالی در خصوص مصوبه مجلس در مورد کاهش تعداد اعضای شورای شهر گفت: بر اساس آخرین دریافت‌ها مجلس در حال تجدیدنظر در خصوص تعداد اعضای شورای شهر تهران و سایر کلان شهرها است، چرا که آنطور که من شنیدم اعضای شورای شهر کلانشهرها به این مصوبه اعتراض کرده و این طرح حداقل در خصوص اعضای شورای کلانشهرها پس گرفته شده است.

وی با بیان اینکه شورای شهر یکی از مدرن ترین نهادها در دنیا است اظهار کرد: در مسکو و لندن تعداد اعضای شورای شهر بیش از 100 نفر است و آنطور که من مطالعه کرده‌ام تعداد 31 نفر عضو شورا برای زمان قاجار بوده است و تهران باید در حال حاضر بین 100 الی 120 نفر عضو شورای شهر داشته باشد و اینکه برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند که افزایش تعداد اعضای شورای شهر باعث اختلاف شده درست نیست؛ چرا که برای اداره شهر تهران با جمعیت بالای 15 میلیون نفر در روز که بار اصلی دولت نیز بر دوش شهر تهران است کاهش تعداد اعضای شورای شهر درست نیست و از نمایندگان درخواست تجدیدنظر در این مصوبه عجولانه را داریم و حتی برخی پیشنهاد کردند که تعداد نمایندگان شورای شهر به 51 نفر برسد.

مختاباد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سرانجام مسجد ولیعصر (عج) که 12 سال از زمان کلنگ زنی آن می‌گذرد نیز خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم این مسجد می‌توانست در محل فعلی نباشد! من اگر جای دوستان بودم این مسجد را به تکیه تبدیل می‌کردم تا محلی برای تولید آثار مذهبی همچون تعزیه باشد چرا که شما می‌بینید در مراسم عزاداری امام حسین (ع) مردم با چه شور و شوقی در صحنه حاضر می‌شوند؛ اما در تهران فضایی بزرگ برای جمع کردن این جمعیت وجود ندارد و مردم برای عزاداری در خیابان‌ها جمع می‌شوند که این مسئله به وضعیت ترافیک دامن می‌زند و این در حالی است که می توانستیم با ایجاد یک فضا و محوطه بزرگ مردم را در آنجا جمع کنیم و برای شادی و عزاداری‌های مردم نیز پس از آن برنامه ریزی کنیم.

کنسرت کودکان کار پس از ماه صفر

مختاباد همچنین در خصوص وعده‌اش برای برگزاری کنسرتی به نفع کودکان کار اظهارکرد: قرار بود تابستان این کنسرت برگزار شود، اما به دلیل سفر بنده و برخی ناهماهنگی‌ها این مهم محقق نشد و در صدد آن هستیم پس از ماه محرم و صفر دو شب به نفع کودکان کار کنسرتی برگزار کنیم.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا مشغله‌های شهر تهران اجازه می‌دهد که شما به کار هنری خود برسید، گفت: کار هنری بخشی از وجود من است و سال گذشته تور خارجی نیز داشته‌ام و بعد از محرم و صفر آلبوم جدیدی وارد بازار خواهد شد و در تهران چند شب کنسرت خواهم داشت. اما تولید هنر کار سختی است و مشغولیت‌های شهرداری نیز سبب کم کار شدن من شده است.