مدير عامل سازمان نوسازي شهر تهراندر این باره می گوید: اگر تنها شاخص ناپايداري را براي بافتهاي فرسوده مد نظر قرار دهيم حدود 14 هزار هكتار از بافتهاي شهر تهران فرسوده محسوب مي شود اما با در نظر قرار دادن 3 شاخص نفوذ ناپذيري (بلوكهايي كه بيش از 50 درصد معابر آن عرض كمتر از 6 متر دارند) ، ناپايداري(بلوك‌هايي كه بيش از 50 درصد بناهاي آن ناپايدار و فاقد سيستم سازه است) و ريزدانه (بلوك‌هايي كه بيش از 50 درصد پلاك‌هاي آنها مساحت كمتر از 200 متر مربع دارند) بودن، 3 هزار و 268 هكتار بافت فرسوده در پايتخت وجود داشته كه بخش قابل توجهي از اين بافت ها طي سال هاي اخير مورد نوسازي قرار گرفته است.

عبداللهی، موضوع اصلي در مورد بافتهاي فرسوده، وقوع احتمالي زلزله و ناپايداري اين بافتهاست گفت: 70 درصد از بافتهاي فرسوده شهر تهران در محدوده جنوبي شهر واقع شده و مهمترين مساله در نوسازي اين بافتها نيز مشاركت عمومي شهروندان است. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پارس، بنا بر آمار، منطقه 15 از نظر ميزان بافتهاي فرسوده چالش دار ترين منطقه شهر محسوب مي شود و پس از اين منطقه به ترتيب مناطق 12،17،10 قرار دارند،  اگرچه بسياري از بافتهاي فرسوده در مناطق شمالي شهر براي نوسازي با مشكلات و موانعي مواجه اند مانند وجود معارضين و يا وقفي بودن زمين كه اين مشكلات روند نوسازي بافتها را وقفه مواجه مي سازد.

نکته مهم درباره بافت های فرسوده این است که متاسفانه در بافت هاي فرسوده شهر، اكثر مدارس و مراكز درماني نيز فرسوده اند و در برابر زلزله مقاومت نخواهند داشت.

این مهم بیشتر خود را زمانی نشان می دهد که برخي از ساختمان هاي نوسازي شده نيز در برابر زلزله مقاوم نيستند و بايد نظارت دقيق تري بر ساخت و سازها صورت گيرد و شاخصه هاي ايمني در برابر زلزله سختگيرانه تر در ساخت و سازها اعمال شود.

در  نوسازي بافتهاي فرسوده بيش از هر چيز، همكاري و مشاركت شهروندان و آگاهي اجتماعي اهميت دارد و شهروندان بايد به طور دقيق از خطراتي كه زندگي در اين بافتها برايشان به دنبال دارد آگاه شوند.   

احیای بافت فرسوده و ناپایدار شهر تهران نیاز به یک عزم ملی و همکاری همه جانبه سازمان های متولی در این امر نیاز دارد، گفت: به عبارتی با بسیج کردن امکانات و توانمندی های موجود در دولت، شهرداری، شورای شهر تهران، انجمن های مردم نهاد می توان بافت فرسوده را از عامل تهدید به یک فرصت تبدیل کرد.

توجه به این نکته مهم است که سیاست های تشویقی شهرداری تهران در اعطای رایگان پروانه ساخت به تنهایی برای ترغیب مردم به احیای خانه های فرسوده آنها کافی نیست و  مطابق قانون دولت نیز به عنوان متولی اصلی بافت فرسوده وظایفی را دارد که باید اجرایی شود.