به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر شهلا فارسی در هشتمین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره کشوری ارتقای خدمات آزمایشگاهی در پیامی که از سوی رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت به این کنگره ارسال شده بود، گفت: تعهد به توسعه کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی و پوشش بدون توقف خدمات در تمام عرصه‌های سلامت علی‌رغم محدودیت‌ها و فراز و نشیب‌های اقتصادی تنها گوشه‌ای از تلاش جامعه آزمایشگاهیان است بطوریکه در طرح تحول سلامت؛ بستر رضایتمندی بیماران را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: ۵۶۰۰ آزمایشگاه تشخیص پزشکی در کشور فعال هستند و ۳۰ هزار نیروی انسانی در این حوزه خدمات تشخیصی، مراقبت، درمان، کنترل، پیشگیری و آموزش و پژوهش را ایفا می‌کنند.

فارسی با اشاره به اینکه جامعه آزمایشگاهیان هنوز از حمایت‌های لازم برخوردار نیستند، گفت: فقدان حق متناسب سختی کار در جامعه آزمایشگاهیان امید را به یأس بدل کرده و امیدواریم با درک درستی از مسائل آزمایشگاه و رفع مشکلات آن، این جایگاه ارتقاء یابد.

وی در ادامه این پیام افزود: با اجرای بخش آزمایشگاه در طرح تحول سلامت، همراه با شکل‌گیری شبکه‌های آزمایشگاهی شاهد ارتقای کیفی و کمی خدمات، جلوگیری از ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان، جلوگیری از دریافت تعرفه خارج از مصوبه، تکمیل تدریجی نظام مدیریت و فراهم شدن زمینه ارتقا را شاهد هستیم.

فارسی ادامه داد: در این خصوص، بر افزایش ظرفیت های آزمایشگاهی خصوصی تأکید شده و بهبود عملکرد شبکه‌ها با فراهم شدن همکاری بخش خصوصی میسر است.

نماینده آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: البته نباید فراموش کرد گفتمان مجریان طرح تحول سلامت با آنچه جامعه آزمایشگاهیان به آن عادت داشته متفاوت بوده و کار کارشناسی مقیدتری را می‌طلبد.

فارسی افزود: تعرفه‌های آزمایشگاهی تشخیصی و بالینی در بخش دولتی و خصوصی هنوز واقعی و متناسب نیست و در وزارت بهداشت هیچ‌کس مدعی واقعی شدن خدمات نیست.

وی ادامه داد: باید سالانه تعرفه‌های آزمایشگاهی بازنگری شوند و تعادل جدیدی ایجاد شود، به طوری که محاسبه قیمت تمام‌شده خدمات با محاسبه هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم مبنای کارشناسی‌ها قرار گیرد.

فارسی گفت: مدیریت قیمت در بازار تجهیزات مصرفی و تجمیع منابع می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشد و ما آمادگی داریم تجربه شبکه آزمایشگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی را به اشتراک بگذاریم.

همچنین در این همایش محمدرضا بختیاری دبیر علمی کنگره گفت: ۴۹۹ مقاله دریافت شد که ۱۱۶ مقاله برای سخنرانی انتخاب شده و در ۲۱ نشست علمی ارائه می‌شود. ۲۵۲ مقاله نیز به صورت پوستر خواهد بود و ۲۰ کارگاه علمی نیز در این کنگره برنامه‌ریزی شده است.