پايگاه خبري تحليلي «پارس»- دبیرکل خانه پرستار گفت: بیمارستان‌های کشور 150 هزار پرستار کم دارند. اگر خوشبینانه نگاه كنيم لااقل باید دو برابر میزان فعلی کادر پرستاری وجود داشته باشد.

محمد شریف ‌مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: وزارت بهداشت در حال حاضر 120 هزار تخت بیمارستانی در سراسر کشور دارد. با احتساب دو پرستار برای هر تخت کشور نیازمند 240 هزار پرستار برای تامین نیازهای بیماران است. در حال حاضر تعداد کادر پرستاری در بیمارستان‌های کشور 90 هزار نفر است.

وي با اشاره به خروج پرستاران از کادر پرستاری كشور گفت: کمبود پرستاران تنها مشکل وزارت بهداشت در این حوزه نیست. در حال حاضر این وزارتخانه با مشکل حفظ و نگهداشت نیروی‌های پرستاری خود مواجه است.

وي افزود: در حال حاضر پرستاران کشور به دلایلی ازجمله مهاجرت، تغییر شغل و ترک شغل از کادر پرستاری کشور خارج می‌شوند. براساس آمار در سال حدود 600 تا 700 پرستار از کشور خارج می‌شوند. 

شریف ‌مقدم اضافه كرد: براساس پژوهشی که در سال 2014 در آمریکا انجام شده است شغل پرستاری رتبه چهارم را در میان شغل‌ها دارد حتی شأن مبالغ دریافتی آنها از متخصصان پزشکی بالاتر است. این نشانه آن است که به شغل پرستاری و خدمات آنها بیش از پزشکان حساسیت نشان می‌دهند.
 
دبیرکل خانه پرستار به وضعيت معيشتي جامعه پرستاري كشور اشاره كرد و گفت: وزارت بهداشت باید جذابیت این کار را میان پرستاران بالا ببرد. هر ساله تعرفه‌های پزشکان افزایش می‌یابد اما تعرفه پرستاری تغییری نمی‌کند و هشت سال است که مصوبات مجلس که قانون به حساب می‌آید اجرا نشده است. 

شریف ‌مقدم  افزود: در حال حاضر می‌توان گفت 90 درصد بودجه وزارت به یک عده خاص اختصاص داده شده است و آن عده خاص پزشکان متخصص عضو هیات‌علمی هستند.

 دبیرکل خانه پرستار اضافه كرد: وزارت بهداشت 600 هزار پرسنل دارد و پزشکان متخصص تنها شش تا هفت درصد این پرسنل را تشکیل می‌دهند. برای حفظ پزشکان هزینه می‌شود ولی برای پرستاران چنین تلاشی وجود ندارد و همین باعث شده است که بقیه کادر پرسنلی انگیزه‌ای برای کار نداشته باشند. این مطمئنا به نظام سلامت لطمه خواهد زد. 

شریف ‌مقدم خاطرنشان ساخت: چندی پیش در یکی از دانشگاه‌های تهران آزمون استخدام پرستار برگزار شد. تعداد افرادی که می‌خواستند هزارو 600 نفر بود ولی تنها 300 نفر در این آزمون شرکت کرده بودند. پرستاران رغبتی به شرکت در آزمون نداشتند. گفته شده است این پرستاران به صورت شرکتی استخدام خواهند شد. با این وجود مشکلات باقی خواهد ماند. این نشان می‌دهد که پرستاران جزء اولویت‌های وزارت بهداشت نیستند.