به گزارش پارس به نقل از فارسعلی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت ولادت حضرت معصومه (س) که در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد در جمع خبرنگاران در خصوص حساب یکپارچه مدارس، اظهار داشت: 105 هزار مدرسه در اقصی نقاط کشور داریم و هماهنگ کردیم یک حساب یکپارچه در مجموعه مدارس ایجاد کنیم.

وی افزود: در این طرح هر مدرسه‌، حساب مستقل دارد اما موجودی حساب و گردش این حساب‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش و ادارات تابعه رصد می‌شود و می‌دانیم در هر مقطع زمانی در حساب مدارس چقدر موجودی وجود دارد؛ در نتیجه برنامه‌ریزی بهتری برای تزریق اعتبارات بیشتر مدارس صورت می‌گیرد و در جریان قرار می‌گیریم که حساب‌ها چگونه هزینه شود.

فانی ادامه داد: کمک‌های مردمی و واریزها به حساب مختص مدارس خواهد بود و به نظر می‌رسد در این طرح حساب مدارس سامانی پیدا خواهد کرد ضمن اینکه این حساب‌ها رسوباتی دارد و می‌توانیم از رسوبات این حساب‌ها در جهت اهداف آموزش و پرورش و متعلق به هر مدرسه استفاده کنیم.

* مجتمع‌ها تعطیل نمی‌شود

وریر آموزش و پرورش در خصوص تعطیلی مجتمع‌های آموزشی گفت: مجتمع‌ها تعطیل نمی‌شود بلکه اقداماتی که به اسم مجتمع بر خلاف ضابطه عمل شده است، جمع می‌شود؛ به عنوان مثال چند وقت پیش مجتمعی در شهریار افتتاح شد که مدرسه ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و هنرستان در کنار هم در یک سایت ساختمانی هستند.

وی آموزش و پرورش یادآور شد: اگر دو مدرسه 10 کیلومتر فاصله داشته باشد دیگر مجتمع نیست لذا مجموعه‌ای از مدارس که با فاصله زیاد تحت عنوان مجتمع نامگذاری شده بودند خلاف مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بوده و ما اینها را جمع کردیم و علت آن هم این بود که هیچ نظارتی بر مجموعه چیزی که تحت عنوان مجتمع بوده، وجود نداشت.

* برخی از معلمان متوسطه دوم، امسال مازاد بر نیاز تلقی می‌شوند

فانی در خصوص ریزش معلمان بالاتر به مقطع ابتدایی و کاهش کیفیت آنها، اظهار داشت: از امسال به بعد دوره متوسطه دوم به جای 4 کلاس به 3 کلاس تغییر پیدا می‌کند یعنی به طور طبیعی تعدادی از همکاران متوسطه دوم، مازاد بر نیاز این دوره تلقی می‌شوند و باید در دوره‌های دیگر به کار گرفته شوند.

وی اضافه کرد: تمهیداتی را پیش‌بینی کرده‌ایم و تعدادی از این همکاران قبلاً در دوره‌های پایین‌تر بوده‌اند و با ادامه تحصیل به دوره بالاتر رفته و تجربه دوره پایین‌تر را دارند که دوره‌های آموزشی نیز برای آنها پیش‌بینی شده است؛ ضمن اینکه یک همکاری را از فرهنگیان انتظار داریم تا بتوانیم این بحران را طی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که آیا آموزش و پرورش غیر از آزمون استخدامی شهریور جذب نیروی دیگری نیز خواهد داشت، اظهار داشت: امسال از طریق دانشگاه فرهنگیان در کنکور سراسری پذیرش داشتیم و نیز از طریق آزمون استخدامی نیز پذیرش داریم.

وی در خصوص برگزاری آزمون و انجام اصلاحات در سهمیه‌ها افزود: در رابطه با آزمون استخدامی ضوابط دقیقی پیش‌بینی کردیم و امیدواریم این ضوابط بتواند مشکلات آموزش و پرورش را به طور کلی حل کند.

فانی در خصوص اولویت برای مربیان پیش‌دبستانی تصریح کرد: طبق قانون اولویت قائل شدیم و به ازای هر یک سال سابقه دو درصد به نمره امتحانی آنها اضافه می‌شود و حداکثر 20 درصد است و  امیدواریم بتوانیم مربیان پیش‌دبستانی را با این اولویت در نظر گرفته بخشی از نیازشان را پاسخگو باشیم.