رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: امسال طرح سنجش سلامت دانش‌آموزان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

به گزارش پارس به نقل از فارس، مهدی قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در جلسه با استاندار کرمان با اشاره به طرح سنجش سلامت دانش‌آموزان اظهار داشت: با اجرای این طرح، 97 درصد دانش‌آموزان مناطق کشور را مورد ارزیابی سلامت قرار داده‌ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دغدغه کنونی ما، دانش‌آموزان نابینای روستایی هستند، افزود: مقرر شده است این دانش‌آموزان را از روستاها به مدارس شبانه‌روزی در شهرها آورده و سرویس ایاب و ذهاب در اختیارشان قرار دهیم.

وی از تلاش برای یکی کردن مدارس دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی با دانش‌آ‌موزان عادی خبر داد و گفت: باید مدارس خاص را کم کنیم تا همه دانش‌آموزان بتوانند در کنار هم تحصیل کنند و زندگی در اجتماع را یاد بگیرند.

قدمی به تأمین هزینه سرویس مدرسه در 20 منطقه کشور برای ایاب و ذهاب کودکان کم توان ذهنی اشاره کرد و افزود: برآورد ما برای این مسئله 27 میلیارد بوده است که تاکنون 22 میلیارد آن تأمین شده است و مابقی آن را از اعتبارات روستایی تأمین می‌کنیم.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، در سال جاری یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز سال اولی خواهیم داشت که از خرداد ماه چکاپ پزشکی آنها آغاز می‌شود.

قدمی به تفاوت‌های طرح سنجش سلامت امسال با سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: امسال چکاپ به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که اعتبار این کار را فراهم کرده ایم.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، دانش‌آموزان فقط به محیط مدرسه نیاز ندارند و باید سالن ورزشی و سایر امکانات برای آنها فراهم شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به چهار اردوگاه مخصوص کودکان استثنایی در کشور اشاره کرد و گفت: در استان‌های همدان، مشهد، چمستان و شمال این اردوگاه‌ها ساخته شده است و در کرمان نیز زمینی در کوه‌پایه تهیه شده که متاسفانه برای ساخت اردوگاه کوچک است.

قدمی به خرید تبلت برای کودکان کم بینا اشاره کرد و گفت: به جای آنکه کتاب با خط درشت برای این کودکان فراهم کنیم، تبلت خریداری شده و مطالب به صورت پی‌دی‌اف در اختیارشان قرار می‌گیرد.

 مجید قدمی اظهار داشت: به‌ موجب راه‌اندازی بیمه‌ درمانی دانش‌آموزان استثنایی، تمام هزینه‌های درمانی و دارویی آنان پرداخت خواهد شد و دانش‌آموزانی که در مدارس استثنایی ثبت‌نام می‌کنند از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

وی اضافه کرد: همچنین برای مناطقی که نیروی توانبخشی مانند کار درمانگر، فیزیوتراپ و گفتاردرمان وجود ندارد از طریق بیمه درمانی به دانش‌آموزان استثنایی ارائه خدمت می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اعلام اینکه 72 هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس خاص حضور داشته و حدود 49 هزار نفر در سیستم آموزشی فراگیر قرار دارند، عنوان کرد: 1508 مدرسه استثنایی در هفت گروه از دانش‌آموزان با معلولیت‌های مختلف تحت پوشش قرار داشته که بیشتر آنان را دانش‌آموزان کم‌توان تشکیل می‌دهند.
قدمی اظهار داشت: بخشی از برنامه‌های دانش‌آموزان استثنایی تقریبا الگوبرداری از دانش‌آموزان عادی را دارد و برای ناشنوایان، نابینابان طرح آموزشی فراگیر و برای دانش‌آموزان کم‌توان‌ ذهنی، چندمعلولیتی و اوتیسم برنامه‌های خاص، کتاب و معلم‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته شده است.

به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور براساس آمار ثبت‌نام ورودی‌های کشوری مقطع اول ابتدایی،‌ 70 تا 100 هزار از دانش‌آموزان در مراکز آموزشی حضور ندارند، بخشی از آنان افرادی هستند که ضریب سطح هوشی زیر 50 بوده و توانایی تحصیل نداشته بنابراین به بهزیستی معرفی شده‌اند و برخی دیگر نیز به دلایل فرهنگی مراجعه نکرده‌اند.