به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا محمدعلی زارعیان در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، گفت: ممکن است گاهی پزشک زمان کافی در اختیار بیمار قرار ندهد که می تواند به دلیل خستگی، بالارفتن سن و کم حوصلگی وی باشد اما گاه نیز پیش می آید که پزشکان پرتجربه به دلیل تکرار الگوهای مشابه در بیماران و مهارت تشخیص بالا می توانند در زمان کوتاهی بیماری را تشخیص دهند چرا که در گذشته زمان طولانی را صرف دیدن بیماران با الگوهای مشابه کرده اند و دیگر شیوه تشخیص شان مبتنی بر الگوها شده است.

دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران یادآور شد: گاه نیز به دلیل زمان محدودی که سیستم در اختیار پزشک قرار می دهد شاهد این نارضایتی هستیم. به عنوان مثال پزشکی را در نظر بگیرید که باید از 8 صبح تا 12 ظهر حداقل 20 بیمار را ویزیت کند، به طور طبیعی صرف زمان اضافه برای یک بیمار به معنای شاکی شدن بیماران بعدی است.

زارعیان در ادامه ضمن برشمردن مسائل سیستمیک و تاکید بر وجود مشکلات مالی برخی پزشکان گفت: گاهی پیش می‌آید که پزشک بنا به اقتضای کسب درآمد کافی مجبور است روزانه تعداد مشخصی بیمار را ملاقات کند.

وی اضافه کرد: پزشک نیز به عنوان یک انسان هنگامی که تحت فشارهای زیادی چه در دوران تحصیل و چه در بیمارستان‌ها به علت کمبود تعداد پزشکان قرار می‌گیرد، به مرور زمان از فضای طبیعی خارج شده و وارد فضای رباتیک می‌شود که مجبور است حجم بالایی از کارهای خسته کننده و روتین را هر روز انجام دهد و آن چه مسلم است؛ از یک ربات نباید توقع رفتار انسانی داشت.

زارعیان تشریح کرد: یک پزشک تنها طبیب نیست و باید به وی از دید انسانی هم نگریست. برخی پزشکان ممکن است در کل خلق و خوی مناسبی نداشته باشند که این امر در زمینه ملاقات با بیمار به نارضایتی بیمار منجر می‌شود.

مشکلات اخلاقی و مالی متاثر از یکدیگرند

زارعیان در زمینه مشکل سیستم آموزشی و جامعه نیز اظهار کرد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که گشایش بسیاری از درهای بسته آن تا حد زیادی به مسائل مالی بستگی دارد. همین طور چون مباحث اخلاقی در نظام آموزشی جایی ندارد و این مورد در رشته پزشکی تنها به گذراندن یک درس اخلاق پزشکی در طول هفت سال تحصیل دانشجویان ختم می‌شود، نباید از فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی توقع بسیار بالایی داشت.

وی در رابطه با بیماران گفت: موضوع نارضایتی بیمار از پزشک تا حد زیادی بستگی به شخصیت بیمار دارد چرا که هر بیمار دیدگاهی خاص دارد، از دید برخی بیماران تنها تشخیص پزشک و درمان او اهمیت دارد، در مقابل آن از دید عده ای نیز اخلاق پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است و به آن اهمیت زیادی می دهند.

زارعیان افزود: از دلایلی که باعث می‌شود برخی پزشکان به فکر اصلاح خود نباشند همین دیدگاه‌ها و اخلاق های متفاوت بیماران است که منجر به برداشت‌های متفاوتی از یک پزشک می شود.

دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران در پایان توصیه کرد: برای از بین بردن مشکلاتی از این دست در روابط پزشک و بیمار باید در تمامی ابعاد آن اعم از پزشک، بیمار، سیستم و جامعه برنامه‌ریزی شود زیرا اشکال در هر یک از این موارد؛ منجر به بروز اختلال در این رابطه می شود.