به گزارش پارس به نقل از فارس  ایرج خسرونیا رئیس کنگره سالیانه پزشکان متخصص داخلی و رئیس جامعه متخصصان داخلی در کنگره سالیانه این پزشکان گفت: کنگره متخصصان داخلی هر سال با حضور تعداد زیادی از همکاران متخصص داخلی و فوق‌تخصص‌های داخلی، پزشکان عمومی و سایر رشته‌ها برپا می‌شود.

وی ادامه داد: در کنگره امسال علاوه بر مطالب علمی و برگزاری آخرین دستاوردهای مراکز تحقیقاتی ایران، به مشکلات صنفی و علمی جامعه پزشکی به خصوص متخصصان داخلی پرداخته می‌شود.

خسرونیا در ادامه گفت:‌ استفاده از تکنیک‌های جدید و به کار بردن وسایل جدید پزشکی علاوه بر تسریع در بهبود بیماری، هزینه‌های درمان را هم بالا می‌برد، به طوری که طبق تحقیقاتی که در دانشگاه علامه و الزهرا طی سال‌های 82 تا 92 انجام گرفت، به علت بالا رفتن هزینه‌های درمان و تورم، کسانی که به زیر خط فقر سقوط کردند، چند برابر شده است.

رئیس جامعه متخصصان داخلی خاطرنشان کرد: هزینه‌های درمان مردم تا قبل از سال 93 همیشه با نرخ بیشتری نسبت به تورم کشور بالا رفته است و مردم را در مضیقه گذاشته، اما طرح تحول سلامت توانست تا حدود زیادی هزینه‌های مردم را کاهش دهد.

وی گفت: یکی از مهمترین ضعف‌های نظام سلامت در ایران، سهم بالای مردم از پرداخت هزینه‌های درمان بود که اکنون به 10 درصد و زیر آن رسیده است. در این میان، بالاجبار تعرفه پزشکی در برخی از تخصص‌ها افزایش یافت و درآمد گروهی از پرستاران و پزشکان افزایش یافت، اما متأسفانه دیری نگذشت که گروهی از همکاران ما در مجلس و رسانه‌ها این افزایش تعرفه را نتوانستند تحمل کنند و برچسب‌های غیرواقعی به جامعه پزشکی زدند.

خسرونیا ادامه داد: آنها مسئله رومیزی و زیرمیزی را مطرح کردند که خوشبختانه با سامانه 1690 مردم شکایت‌های خود را از پرداخت‌های غیرقانونی اطلاع دادند و جامعه پزشکی نیز از این موضوع استقبال کرد.

وی با بیان اینکه شکایت‌های رسیده، جامعه پزشکی را روسفید و مخالفان آنها را روسیاه کرد، گفت: آمارها نشان می‌دهد که در چهار ماه شروع این طرح، مردم توسط وسایل ارتباط جمعی تشویق به شکایت از صدهاهزار خدمت پزشکی در سراسر کشور شدند، اما تنها 2 هزار و 141 شکایت مطرح شد که از این تعداد، تنها 55 مورد توسط کارشناسان قابل بررسی تشخیص داده و کمیته مربوطه 33 پرونده را جهت بررسی و حکم به مراجع ذیصلاح ارسال کرد.

رئیس جامعه متخصصان داخلی افزود: این آمار نشان می‌دهد جامعه پزشکی مایل به تخلف نیستند و در حال خدمت به مردم ارتزاق می‌کنند.

وی با بیان اینکه یک پزشک در سن 25 سالگی لیسانس می‌گیرد و در سن 35 تا 40 سالگی وارد بازار کار می‌شود، گفت: در این سن او تمام جوانی خود را صرف کسب دانش پزشکی کرده، در حالی که نه سابقه بیمه دارد و نه سابقه پرداخت بازنشستگی و حتی پزشکانی که در مؤسسات خصوصی کار می‌کنند بیمه نشده و از حق بازنشستگی محرومند، همین امر سبب می‌شود که یک پزشک با بیماری، حادثه یا بسته شدن مطب به زیر خط فقر سقوط کند.

وی تأکید کرد: خواسته پزشکان جوان این است که در طول آموزش بیمه شده و از آنها حق بازنشستگی کم شود تا حداقل با پرداخت بازنشستگی 4 تا 7 سال فارغ‌التحصیل شوند که این درخواست به نظر معقول می‌رسد.

رئیس جامعه متخصصان داخلی با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک، ایران دارای 12 میلیون سالخورده خواهد بود، گفت: باید برای این افراد بیمارستان مخصوص و پارک اختصاصی پیش‌بینی شود، اما در این میان ما چند نفر متخصص و فوق تخصص افراد سالخورده داریم که دوره‌های علمی را گذرانده‌اند یا آنها در کجا مشغول به کار هستند؟