به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا دکتر سید حسن هاشمی با تاکید بر اینکه لزوم ساماندهی عطاری‌ها گفت:‌ اگر بخواهیم عطاری ها را ساماندهی کنیم ضروری است تا در طب سنتی در زمینه تربیت متخصصان این طب و گسترش داروخانه های گیاهی سرمایه گذاری کنیم، البته این درحالیست که هنوز اراده جدی برای احیای طب ملی در کشور وجود ندارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه همه برای احیای طب ملی انتظار دارند و مطالبه گری می کنند، اظهار داشت: تا کنون اختیارات، منابع لازم و دستورات قانونی برای سپردن تولیت به وزارت بهداشت به گونه مناسبی انجام نشده و در صورتی که با برنامه ریزی صحیح، مجلس و دولت، قوانین لازم را به تصویب برسانند و امکانات لازم را در اختیار ما قرار دهند، می توان اطمینان حاصل کرد که ظرف 30-20 سال آینده، یکی از گرانبهاترین میراث های کشور یعنی طب ملی را تقویت کنیم و شاهد بد رفتاری ها و مداخلات عطاری ها به شیوه ای غیر اصولی در سلامت مردم نباشیم.

هاشمی نظارت بر عطاری ها را در حوزه اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: در برخی موارد شاهدیم که افراد از قشرهای مختلف و با نیت سودجویی، مبادرت به تجویز برخی داروهای گیاهی و سنتی بدون داشتن دانش آن می کنند که این افراد از طریق وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به مراجع قضایی معرفی شده اند اما متاسفانه محکومیت آنها بازدارنده نبوده و در بسیاری از موارد حتی محکوم هم نشده اند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به کنترل باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی از سوی وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد اشاره کرد و افزود: امکانات ما در این حوزه با وظایفی که داریم همخوانی ندارد در صورتی که باید آزمایشگاه های مجهز، نیروی انسانی کافی جهت نظارت و همچنین قوانینی را در اختیار داشته باشیم که قدرت مداخله و بازدارندگی را به ما بدهد.

دکتر هاشمی تأکید کرد: با وجود تمام این محدودیت‌ها، تا کنون بی‌تفاوت نبوده ایم و همواره میزان سموم باقی مانده در مرکبات، برنج و غلات به گونه مناسبی کنترل می شود و در صورت بروز تخلف، برخوردهای لازم را کرده ایم اما هنوز با نقطه مورد انتظار ما و مردم فاصله داریم.

وزیر بهداشت به نقش ویژه آزمایشگاه های مجهز جهت کنترل و نظارت بهتر بر مواد غذایی اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر این، لازم است تا سازمان مدیریت نیز ردیفی را در اختیار ما قرار دهد که بتوانیم برای نظارت بهتر، افرادی را استخدام و یا حتی برون سپاری کنیم.

دکتر هاشمی تصریح کرد: در بخش نظارت و کنترل محدودیت داریم اما در آینده مقدار هزینه ای که دولت و مجلس باید برای سلامتی و درمان معلولیت مردم ناشی از نبود نظارت های دقیق پرداخت کنند بسیار بیشتر از آن میزانی است که در حال حاضر می توانند در جهت پیشگیری و رعایت استانداردها پرداخت کنند.

وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد که به سازمان های استاندارد و غذا و دارو توجه ویژه شود و بخشی از بیماری های حال حاضر را ناشی از کم توجهی به بخش نظارت در این حوزه دانست.

دکتر هاشمی همچنین شایعه ابتلای مردم به آلزایمر در صورت اضافه کردن آهن به آرد را تکذیب کرد و گفت: تا بحال چنین چیزی ثابت نشده و بر مبنای یک یا دو گزارش نمی توان چنین ادعایی کرد. مواد افزودنی به آرد را کارشناسان تغذیه صاحب دانش و تجربه و آگاه از آخرین استاندارهای بین المللی به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد می دهند و تصمیم گیری ها در این حوزه خلق الساعه نیست.

براساس گزارش وبدا، وی تصریح کرد: علاوه بر آهن و ید، وزارت بهداشت علاقه مند است که ویتامین D نیز به آرد اضافه شود چرا که طبق تحقیقات علمی با کمبود شدید این ویتامین در کشور مواجه هستیم و امیدواریم منابع مورد نیاز آن تأمین شود.