به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم هفته پیوند اولیا و مربیان و روز خانواده که در تالار فرهنگ تهران برگزار شد در سخنانی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم در آموزش و پرورش با راهبرد ارتقای کیفیت، 5 سیاست را اعلام کرده‌ایم، اظهار داشت: توسعه مشارکت در آموزش و پرورش یکی از سیاست‌هاست، به دلیل اینکه آموزش و پرورش از اهمیت بسیار برخوردار است و با احتساب اولیای دانش‌آموزان، بیش از 40 میلیون مخاطب دارد؛ ضمن اینکه 13 میلیون دانش‌آموز ظرف 10 تا 20 سال آینده عهده‌دار اداره کشور می‌شوند.

فانی افزود:با این تعداد مخاطبان زیاد و اهمیت آموزش و پرورش، ظلم است که بگوییم این وزارتخانه از صفر تا 100 به تنها مأموریت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را بر عهده دارد و اعتقاد داریم دانش‌آموزان، اولیا، معلمان،‌ مردم، نهادهای دولتی و غیردولتی باید با آموزش و پرورش همکاری و مشارکت کنند و بالاترین سرمایه هر پدر و مادری، فرزندش است و اولیا نیز انگیزه بسیار بالایی برای کمک دارند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دومین سیاست که تمرکززدایی در آموزش و پرورش است، گفت: تمرکززدایی در آموزش و پرورش یا به تعبیری عمیق‌تر، متن‌محوری است و اعتقاد داریم باید اختیارات مدرسه افزایش پیدا کند و مدارس کانون تربیتی محله شود و این یک سیاست جدی است و ترکیب این دو سیاست یعنی تقویت انجمن اولیا و مربیان و نقش آنها در اداره مدرسه است.

وی با بیان اینکه پیوند بین خانه و مدرسه با توجه به تحولاتی که در محیط شاهد هستیم یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، اضافه کرد:‌ اولیا سرمایه بسیار بزرگی است که کمتر در آموزش و پرورش از آن استفاده کرده‌ایم و باید به آن توجه کنیم و بحث مشارکت‌پذیری اولیا و از آن بالاتر مشارکت‌جویی مربیان و مدیران موضوعی است که باید در اولویت آموزش و پرورش قرار گیرد.

فانی گفت: بیش از پیش هماهنگی، همیاری، همکاری و هم‌رأیی بین مدرسه و خانواده طلب می‌شود که البته موانعی نیز در این مسیر وجود دارد که بخشی در اولیا و بخشی در آموزش و پرورش است و هنوز مدیران مدارسی داریم که اعتقاد به انجمن اولیا و مربیان ندارند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همکاری اولیا با مدرسه فقط در زمینه‌های مالی خلاصه نمی‌شود، افزود: بسیاری از توانمندی‌ها را اولیا به لحاظ تخصصی و فنی دارند که می‌توانند به مدرسه کمک کنند و باید اول مدیران ما باور کنند که مدرسه به تنهایی قادر به تربیت نیست و دوم اینکه اولیا باید بپذیرند که تربیت فرزندشان اولویت اول آنها است و آن را باور کنند و باید به مدرسه نزدیک‌تر شوند.

وی با اشاره به آموزش خانواده توسط انجمن اولیا و مربیان گفت: اگر این خوب طراحی شده و مدارس نیز خوب به کار برند و در اصلاح ساختار خانواده‌ها کارساز باشند خانواده‌ها نیاز به اصلاح ساختاری فکری و فرهنگی دارند که یکی از نهادها که می‌تواند کمک انجمن اولیا و مربیان باشد همین آموزش‌ها است.

فانی با چند توصیه خاطر نشان کرد: فعال‌سازی مراکز راهنمای و مشاوره خانواده باید انجام گرفته و این موضوع در انجمن اولیا و مربیان دنبال شود و حضور فعال‌تر اولیا در مدارس بیشتر شود و در کنار فعالیت‌های مختلف اولیا حضور در مدرسه را در نظر بگیرند چرا که تربیت اصلی در اختیار خانواده‌هاست و تعامل بین خانه و مدرسه در تربیت موثر‌تر است.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: توصیه سوم حضور رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی در تربیت دانش‌آموزان و تقویت ارتباط با پیوند اولیا و مدرسه است و تقاضا داریم رسانه‌ها به کمک تعلیم و تربیت فرزندان این کشور بشتابند تا نسلی مومن، متخصص و موثر برای اداره کشور تربیت کنیم.