به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سید محمد بطحایی در رابطه با وضعیت اجرای یک روز بدون کیف در مدارس از سال آینده اظهار داشت:
بحث تعطیلی پنج شنبه ها یک کار غیرقانونی است و هیچ سندی در این زمینه نداریم. مصوباتی که تحت عنوان ساماندهی زمان آموزش به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده بحث آن تعطیلی کلاس درس در روز پنج شنبه است نه تعطیلی مدرسه.

وی افزود: در مصوبات ساماندهی زمان آموزش آمده است که برنامه کلاس درس باید در ۵ روز نخست هفته ارائه شود بنابراین گفته نشده که پنج شنبه ها مدارس تعطیل باشد اما هم اکنون درهای مدارس در روز پنج شنبه بسته است.

** برگزاری کلاس درس در روز پنج شنبه تخلف است

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر مدرسه ای بر اساس مصوبات موجود کلاس درس را در روزهای پنج شنبه برگزار کند، تخلف کرده است مگر اینکه مصوبه را اصلاح کنیم، گفت: از این منظر افرادی که گفته اند تعطیلی پنج شنبه ها قانونی است این موضوع کاملا صحیح است چرا که در روز پنج شنبه کلاس درس باید تعطیل باشد اما درهای مدارس در روز پنج شنبه می تواند باز باشد و برنامه های فوق برنامه، اردو و… برگزار شود.

** مدارسی که تمایل دارند می توانند روزهای پنج شنبه باز باشند

بطحایی در پاسخ به این پرسش که در متن مصوبه آمده است مدارس می توانند در روزهای پنج شنبه باز باشند یعنی الزامی وجود ندارد، عنوان کرد: " توانستن" یعنی اینکه اگر اولیای دانش آموزان، دانش آموزان و مسئولان مدرسه تمایل داشتند خلاف نکرده اند که در روز پنج شنبه درهای مدرسه را باز کنند و کلاس هنر، نقاشی و فوق برنامه اجرا کنند هر چند بعضی از حقوقدانان معتقدند وقتی در متن قانونی واژه" توانستن" را ذکر کرده ایم در آن یک الزام قانونی وجود دارد.

وی افزود: روز پنج شنبه مدرسه می تواند باز باشد و این توانستن مشروط به تمایل اولیا و معلمان مدرسه است.

** بخشنامه کردن به مدارس مبنی بر اینکه باید درهای مدارس بسته باشد، غیرقانونی بود

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که با توضیحاتی که شما عنوان کردید به این نتیجه می رسیم که تعطیلی مدارس در روزهای پنج شنبه غیرقانونی نبوده است، اظهار داشت: کاری که ما اعتقاد داریم خلاف قانون است این است وقتی به مدرسه بخشنامه می کنیم اجازه ندارید درهای مدارس را باز کنید خلاف قانون است ما نمی توانیم به مدرسه بخشنامه کنیم که باید در روز پنج شنبه باز باشید همچنان که نمی توانیم به مدارس بخشنامه کنیم باید روزهای پنج شنبه تعطیل باشند.

بطحایی ادامه داد: از مدارس غیرانتفاعی سوال کنید. دو سال گذشته بخشنامه شد و در جلسات توجهی اکیدا از مدیران مدارس خواسته شد که درهای مدرسه در روز پنج شنبه بسته باشد و سال بعدش که مدیران مدارس غیردولتی به این موضوع اعتراض کردند و گفتند که در اجرای بخشی از برنامه هامشکل پیدا کرده اند آموزش و پرورش مقداری از سخت گیری ها کاست.

وی افزود: شواهدی را داریم که آموزش و پرورش در برخی استان ها تکلیف کرد که درهای مدارس در روز پنج شنبه بسته باشد که این خلاف قانون است و گرنه اینکه دوستان ما می گویند تعطیلی کلاس ها منطبق با قانون است کاملا درست است و بر اساس مصوبات موجود کلاس رسمی درس در روز پنج شنبه نباید برگزار شود.

** چرا ایده ها را رسانه ای می کنید؟

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در خصوص روز بدون کیف و کتاب بیان کرد: این ایده ای بوده که در حال طراحی است و یکی از انتقاداتی که به همکاران قبلی داریم این است که تصمیمات شتابزده بود ولی الان مانیز نباید دچار این شتابزدگی شویم. هم اکنون در رابطه با روز بدون کیف و کتاب هنوز هیچ موردی را ابلاغ نکرده ایم که مورد انتقاد قرار بگیریم، در آموزش و پرورش نمی توانیم یک ایده را وقتی تبدیل به بخشنامه شد به یکباره اعلام کنیم و بگوییم که قرار است این اتفاق بیفتد. یکی از روش ها این است که یک طرح را زمانی که هنوز در مرحله ایده قرار دارد، منتشر کنیم تا افراد مختلف نظرات خود را راجع به آن گفته و محاسن و معایب طرح مشخص شود و این ایده به تدریج پخته شود تا در مهر سال آینده یک کار دارای عیب و نقص کمتر را اجرا کنیم.

بطحایی ادامه داد: یک روز بدون کیف یعنی روزی که دانش آموزان فارغ از دغدغه های برنامه ها و تکالیف رسمی مدرسه وارد مدرسه شده و زندگی کنند که در مرحله نخست در روزهای پنج شنبه و برای مدارس داوطلب که امکانات لازم را داشته و معلمان و خانواده ها راضی هستند، اجرا می شود و به تدریج مدارس را از این چارچوب خشکی که در آن قرار داریم خارج می کنیم.

وی عنوان کرد: مدارس امروز ما مدارسی نیست که دانش آموزان در آن لذت برده و احساس آرامش در آن داشته باشند چشم انداز ما بر اساس آنچه که سند تحول تصویر کرده این است که باید مدارس را به تدریج به این سمت ببریم و عملیاتی کردن این کار به پیش نیازهایی احتیاج دارد. ما باید مدارس را به گونه ای طراحی کنیم تا دانش آموز صبح وقتی می خواهد به مدرسه برود از ذوق رسیدن به مدرسه خوشحال باشد در چنین شرایطی آموزش و پرورش موفق است.
یکی از راه ها این است که یک روز بدون کیف داشته باشیم و دانش آموز بدون نگرانی از بازخواست شدن و اینکه دغدغه تکلیف و امتحان را داشته باشد در مدرسه حاضر شود و با همکلاسی ها خود به انجام کارهایی که علاقه مند است بپردازد.