به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند،‌ همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

هموطنان می‌توانند هرگونه پرسش و ابهامی درباره مسائل و مشکلات جسمی و روانی خود را در تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کرده و پاسخ‌های خود را از طریق صفحه «مشاور سلامت خبرگزاری فارس» دریافت کنند.

عوارض مصرف قرص‌های ضدبارداری

سیداحسان محمدیانی‌نژاد؛‌ دبیر انجمن سردرد در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوال شهروندی درباره عوارض مصرف قرص‌های ضدبارداری در مبتلایان به میگرن، اظهار داشت: این قرص‌ها می‌توانند فرکانس حملات میگرنی را افزایش و پاسخ میگرن را به درمان‌های دارویی کاهش دهند بنابر این با وجود نقش تشدیدکننده‌ای که در حملات میگرنی و کاهش پاسخ به درمان‌های دارویی دارند گزینه مناسبی برای مبتلایان نیستند.

این نورولوژیست با بیان اینکه مصرف قرص‌های ضدبارداری در برخی مبتلایان به میگرن عوارض جبران‌ناپذیری مانند سکته‌های مغزی و عوارض عروقی مغز دارد، گفت: مبتلایانی که سیگار مصرف می‌کنند، بالای 35 سال سن دارند، مبتلا به میگرن کلاسیک هستند یا علاوه بر میگرن عوامل خطرسازی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا و سابقه سکته‌های مغزی دارند مجاز به استفاده از قرص‌های ضدبارداری نیستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، خاطر نشان کرد:‌ برخی مبتلایان به میگرن مشکلی برای استفاده از قرص‌های ضدبارداری ندارند اما در برخی دیگر به ویژه افرادی که دچار مشکلات زمینه‌ای هستند مصرف این قرص‌ها می‌تواند عوارض جبران ناپذیری بر جای بگذارد.

متن کامل خبر

درمان پوکی و نرمی استخوان

مرتضی صفوی؛‌ متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در رابطه با خواص درمانی پای‌مرغ، اظهار داشت: عصاره پای‌مرغ حاوی املاحی همچون کلسیم، فسفر و منیزیم بوده همچنین دارای ویتامین‌های A و D است، ولی مصرف پای‌مرغ به صورت مستقیم به دلیل چربی پوست‌ آن توصیه نمی‌شود. بنابراین برای حفظ سلامتی افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، عصاره پای مرغ بسیار مناسب است.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه عصاره پای‌مرغ غضروف ساز است، عنوان کرد: ورزشکارانی که مشکل مفاصل دارند یا دچار کشیدگی کتف و بازو شده‌اند، می‌توانند از عصاره پای مرغ جهت بهبودی خود استفاده کنند.

صفوی در رابطه با نحوه پخت پای مرغ گفت: 10 پای مرغ با یک عدد پیاز زمانی که آب‌پز شود و به صورت آرام طی مدت 4 تا 6 ساعت پخته شود، خواص درمانی زیادی داشته و از عصاره آن می‌توان جهت درمان آرتروز استفاده کرد.

وی بیان داشت: کودکانی که دچار نرمی استخوان بوده و یا اختلال عملکرد عضلات دارند، می‌توانند از عصاره پای‌مرغ جهت درمان استفاده کنند، چرا که این ماده غذایی سرشار از فسفر، کلسیم و منیزیم بوده و درمان خوبی برای نرمی استخوان کودکان به شمار می‌رود.

متن کامل خبر

پولیپ روده

همایون واحدی؛‌ متخصص گوارش در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس،‌ در رابطه با خونریزی‌ها مقعدی، اظهار داشت: خون روشن از ناحیه مقعد می‌تواند نشانه‌ای از خونریزی در قسمت پایینی روده بزرگ یا ابتدای راست روده و گاهی طرف چپ روده باشد.

این متخصص گوارش گفت: گاهی پولیپ روده سبب خونریزی شده و باید نسبت به رفع این پولیپ‌ها اقدام کرد چرا که ممکن است درصدی از این پولیپ‌ها پس از چند سال دچار بدخیمی شده و فرد را با مشکل سرطان همراه سازد.

این متخصص گوارش گفت: بیماری التهاب روده نیز گاهی سبب خونریزی مقعدی یا اسهال خونی می‌شود. همچنین مواقعی در میان زنان زخم منفرد رکتوم (انتهای راست روده) که بیماری بدخیمی نبوده، سبب ایجاد مشکل و خونریزی از ناحیه مقعد برای آنها می‌شود که مصرف مواد ملین و فیبردار در درمان بیماری به آنها کمک می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: افزایش سن، مصرف برخی داروهای قلبی و عروقی یا قرص‌های پیشگیری از بارداری سبب ایجاد مشکلات روده‌ای و خونریزی مقعدی شود.