~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری مهر حمید گشتاسب میگونی در نشست خبری که روز چهارشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر ۲۷۸ منطقه در طبقات مختلف حفاظتی تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارند.

به گفته وی، اما مناطق حفاظت شده زمانی موفق به دستیابی به اهداف خود خواهند شد که دارای برنامه باشند که متاسفانه در سالهای گذشته در بسیاری از مناطق حفاظت شده کشور چنین برنامه‌ای وجود نداشته و به همین علت آنها را تحت عنوان سرمایه‌های راکد نام‌گذاری کرده‌اند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه در مباحث حفاظتی زیست محیطی، مسائل اقتصادی چندان مطرح نیستند، اظهار داشت: البته در دو منطقه از مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست شامل پارک‌های ملی و اثرهای طبیعی ملی به هیچ عنوان بهره‌برداری وجود ندارد و مباحث اقتصادی جایگاه بسیار کمتری دارند.

میگونی اظهار داشت: با این حال در دو کلاس دیگر از مناطق چهارگانه تحت عنوان مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات‌وحش، بهره‌برداری‌های اقتصادی و توسعه‌ای تا حدودی مدنظر قرار می‌گیرد، چرا که پیش از احداث این مناطق نیز حقوقی برای مردم این مناطق وجود داشته که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، اما بایستی این فعالیت‌ها را ضابطه‌مند کرد تا بر اساس قوانین زیست محیطی پیش روند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه در تعریف حفاظت بحث توریسم نهفته است، تصریح کرد: اکوتوریسم حتی در پارک‌های ملی هم جزو اهداف مهم است که بایستی بر اساس اهداف آموزشی و فرهنگسازی برقرار شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۳۰ منطقه حفاظتی تحت پوشش طرح‌های مدیریتی هستند که این به معنای تحت پوشش بودن حدود ۵۰ درصد از مناطق چهارگانه محیط زیست است.

میگونی یادآور شد: در این ۱۳۰ منطقه در حدود ۷۰ منطقه یعنی ۵۰ درصد آن مطالعات کامل شده و برای بهره‌برداری با اهداف حفاظتی که یکی از مهمترین ارکان آن گردشگری است، آماده هستند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه در ۶ استان کشور از سال ۹۳ طرح مدیریت اجرا می‌شود، اظهار داشت: یعنی بر اساس این طرح‌ها، برنامه‌های مدیریتی پنجساله با اولویت‌بندی‌های مشخص تعریف شده‌اند و تقریبا از سه سال بعد آماده پذیرش گردشگر با حفظ ضوابط زیست محیطی هستند.

وی تسهیلات و امکانات گردشگری همگام با محیط زیست را شامل اکولاژها، مراکز اسکان بازدیدکنندگان و تریلرها عنوان کرد و افزود: البته برای اجرای دقیق و بر اساس برنامه این طرح، منابع اعتباری کافی هنوز تامین نشده است.

میگونی تصریح کرد: در دوره جدید حفاظت از مناطق محیط زیست و مناطق چهارگانه درها به روی مردم باز می‌شود، چرا که معتقدیم حفاظت بدون حضور مردم معنا ندارد و در روند تکاملی از حالت حفاظت بسته در مناطق زیست محیطی بایستی به سوی حفاظت باز حرکت کنیم و خود مردم محور حفاظت باشند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سد گتوند با بیان اینکه دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست بایستی در این خصوص اظهارنظر کند و موضع سازمان محیط زیست را اعلام کند، اظهار داشت: با این حال نظر شخصی بنده این است که سد گتوند راهی به جز تخریب شدن ندارد.

وی در پاسخ به اینکه در صورت تخریب سد گتوند، حجم زیاد آب شوری که در پشت آن ذخیره شده است را چه باید کرد، گفت: در این خصوص بایستی پیش از این برنامه‌ریزی می‌شد با این حال در حال حاضر نیز نیازمند بررسی و ارزیابی همه جانبه است.

میگونی در بخش دیگری از سخنان خود از تغییر مسیر جاده گزوئیه خبر داد و افزود: خوشبختانه بعد از مدتها پیگیری سازمان محیط زیست، این جاده از مسیر زیستگاه یوزپلنگ ایرانی خارج شد.