به گزارش پارس به نقل از ایرنا، سید حسن هاشمی روز شنبه در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه آنلاین صدور پروانه مطب در جمع خبرنگاران توضیحاتی را درباره دستاوردهای سفر به عراق ارائه کرد.


وی افزود: وزیر بهداشت عراق، گروه دارو و تجهیزات پزشکی ایرانی را یک پله ارتقا داد که این مساله برای ما بسیار حائز اهمیت است، قطعا با این اتفاق قادر خواهیم بود تا در بازار عراق حضور جدی داشته باشیم و صادرات خود را از مرز 15-10 میلیون دلار به بیش از 200 میلیون دلار در سال نخست افزایش دهیم.

هاشمی ادامه داد: قرار بر این شد برای تجهیزات پزشکی نیز دیگر نیاز به سیستم ثبت نباشد، در حوزه ضمانت ها هم تمهیداتی خوبی پیشنهاد شد و برای تاسیس بیمارستان و دانشگاه ، اداره بیمارستان های عراق، سرمایه گذاری خصوصی در این کشور برای راه اندازی صنعت دارو سازی و تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت نیز توافقاتی صورت گرفت.

** مسائل زیست محیطی اولویت عراقی ها نیست

وزیر بهداشت گفت: درباره بحث های زیست محیطی نیز گفت و گوهایی با مقامات عراق صورت گرفت و تفاهم نامه ای نیز به امضا رسید ولی واقعیت این است که مشکل اصلی امروز عراق اشغال بخشی از خاک آن توسط داعش است .

وی ادامه داد: مساله غذا، دارو، آب و برق در اولویت بعدی عراقی هاست، بخش عمده ای از این کشور 8 ساعت در روز با قطعی برق مواجه است بنابراین ریز گردها مساله اصلی عراق نیست هر چند آنها این موضوع را سیاسی و احساسی نکردند و نگاه واقع بینانه تری نسبت به ما در این باره دارند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: عراقی ها معتقد هستند از سالهای بسیار دور این مساله در کشور های دور و نزدیک از اردن، عربستان و کویت تا لیبی و سودان وجود داشته هر چند در عراق کانون هایی وجود دارد که مراقبت بیشتر از مردم را می طلبد.

هاشمی با بیان اینکه عراقی ها اعتبار خاصی برای از بین بردن این مساله حداقل در بودجه سال آینده اختصاص نداده اند، گفت: این مساله برای آنها بسیار عادی است.

وی اضافه کرد: بسیاری از مردم ما در خوزستان، بوشهر، ایلام و خراسان جنوبی از دوران کودکی شاهد ورود ریزگردها و طوفان در منطقه خود بوده اند و پوشش سر هموطنان ما در نواحی مرزی نظیر خواف، تربت جام، تایباد و بیرجند نیز نشان از این دارد که آنها برای مراقبت از خود این پوشش را انتخاب کرده اند.

هاشمی با اشاره به کاهش بارندگی امسال در عراق و بخش هایی از کشور که تا 50 درصد تقلیل یافته ابراز امیدواری کرد با بارندگی این مساله نیز رفع شود.