به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری فارس علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم همایش طلایه داران فرهنگ ترافیک که در سالن 12 هزار نفری آزادی برگزارشد، اظهار داشت: بدون شک مهم‌ترین و موثرترین عنصر زندگی انسان، کودکی و نوجوانی اوست، زیرا شخصیت وی در این دوره پایه‌ریزی شده و شکل می‌گیرد.

وی افزود: امروزه چه بخواهیم و چه نخواهیم کودکان ما می‌آموزند و تجربه می‌کنند با کنجکاوی به شناخت اطراف خود بپردازند، آنها برای زیستن و برای با دیگران زیستن می‌آموزند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تربیت اجتماعی و شهروندی و حفظ محیط زیست امروز در ادبیات آموزش و پرورش دنیا به اثبات رسیده و ثابت شده کودکان و نوجوانان تنها به مراقبت‌های جسمانی نیاز ندارند؛ بلکه باید هدایت و راهنمایی شوند.

فانی اضافه کرد: دانش‌آموزان جوانان فکور فردا هستند و می‌توانیم با فرهنگ سازی صحیح شهروندانی را تربیت کنیم که بتوانند به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند.

وی افزود: اگر قوانین راهنمایی و رانندگی را در کودکی به دانش‌آموزان بیاموزیم دیگر آنها در دوران بزرگسالی با مقررات و قانون آشنایی دارند و جامعه‌ای سالم و از نظر ترافیکی منظم خواهیم داشت.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: حضور فعال دانش‌آموزان به عنوان همیاران پلیس وظیفه و امری ضروری تلقی می‌شود زیرا کودکان امروز، نوجوانان و جوانان فکور فردا هستند و با مشارکت در همیاران پلیس، خود انگیخته خواهند شد و اندیشه همیار پلیس به تدریج در گفتار، رفتار و عمل آنها وارد می‌شود و این موضوع به یقین تبدیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: توسعه مقررات و قوانین اجتماعی در راهکار 8-8 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است و آموزش و پرورش نیز مشارکتی فعال در جذب و ساماندهی و آموزش همیاران، فرهنگ یاران پلیس با کمک اداره کل فرهنگی هنری و راهنمایی و رانندگی داشته است که اقدامات آنها شامل تشکیل کارگروه فرهنگ ترافیک در آموزش و پرورش، امضای تفاهم‌نامه بین معاونت پرورشی و فرهنگی با پلیس راهور، جذب 9 میلیون دانش‌آموز با عنوان همیاران پلیس در دوره ابتدایی، پلیس یار نوجوان در مقطع اول متوسطه و پلیس یار جوان در مقطع دوم متوسطه است.

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: حدود 100 هزار نفر از فرهنگیان به عنوان بازرسان پلیس نامحسوس هستند و هر ساله رزمایش آماده باش برای عید نوروز در اسفند ماه برگزار می‌شود و به دانش‌آموزان لوح تقدیر و کارت شناسایی همیار پلیس و پلیس یار صادر شده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اعزام دانش‌آموزان به شهرک‌های ترافیکی و برگزاری همایش طلایه داران فرهنگ ترافیک در سال‌های 90 و 93 و همچنین برگزاری یک روز بدون حادثه در هفته ناجا و مسابقات دوچرخه سواری از اقداماتی بوده که طی این سال‌ها انجام شده است.