به گزارش پارس به نقل از مهر، در ابتدای این هفته معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با سفر به نیویورک در ۵۸ اجلاس کمیسیون مقام زن در سازمان ملل متحد شرکت کرد و ضمن سخنرانی در سازمان ملل، با مقامات زن کشورهای مختلف از جمله آلمان دیدار و گفتگو کرد. شهیندخت مولاوردی در این اجلاس با بیان اینکه در اهداف توسعه هزاره - که به سند MDGs معروف است- دولت ها مسوولیت جمعی خود را در رابطه با تضمین حفظ و احترام به کرامت انسانی، برابری و عدالت در سطح جهانی به رسمیت شناخته اند، گفت: ارتقای توسعه و ریشه کن کردن فقر، تحقق و ارتقای برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان از جمله عوامل مؤثر جهت تحقق حقوق بشر در عرصه جهانی دانسته شده است.

او همچنین سیاست های دولت تدبیر و امید را نسبت به مشارکت زنان در حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای زنان دنیا تشریح کرد.

ارائه پیش نویس نحوه اجرایی شدن بیمه زنان خانه دار به مجلس

ترکش های بیمه زنان خانه دار همچنان ادامه دار است و به رغم آنکه اعتبار این بیمه از لایحه بودجه ۹۳ حذف شده است، همچنان معاونت زنان در تلاش برای اجرایی شدن آن برای زنان خانه دار با اولویت زنان سرپرست خانوار است. به همین دلیل است که معاونت زنان ریاست جمهور در حال تدوین نحوه اجرایی شدن بیمه زنان خانه دار است که تاکنون تنها پیش نویسش آماده شده و قرار است پس از بازگشت مولاوردی از سفر نیویورک در اختیار اعضای فراکسیون زنان مجلس باشد.

به گفته مولاوردی، معاونت زنان ریاست جمهوری کارهای کارشناسی مربوط به اجرایی کردن بیمه زنان خانه دار را انجام داده است و در حال حاضر پیش نویس مربوطه برای ارائه به اعضای فراکسیون زنان مجلس آماده شده است. مهمترین محور اجرایی شدن بیمه زنان خانه دار سازمان تامین اجتماعی است و باید طوری به آن پرداخته شود که قابل اجرا باشد.

تشکیل ۲۱ کارگروه تخصصی در حوزه زنان

معاونت زنان همچنین برای پیشبرد اهداف خود درباره برنامه های زنان در حال تشکیل کارگروه های مختلف است که تاکنون ۱۰ کارگروه آن فعال شده است. کارگروه آمار و اطلاعات، بهداشت، اوقات فراغت و ورزش، هنر، کارآفرینی و اشتغال، حقوق و مدیریت زنان از جمله این کارگروه هاست.

تغییر شیوه پذیرش دانشگاه فرهنگیان برای دانشجویان بومی

این هفته سالگرد تاسیس دانشگاه فرهنگیان بود. دانشگاهی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش.

علی اصغر فانی با حضور در مراسم برگزاری سالگرد تاسیس دانشگاه به ضرورت تأسیس مرکز ارزیابی حرفه ای معلمان تاکید کرده و گفته است: تأسیس این مرکز باید بر عهده دانشگاه فرهنگیان باشد. این مراکز باید بگونه ای باشد که صلاحیت حرفه ای معلمان ارزیابی و برای آنها گواهی نامه صادر شود.

فانی همچنین توضیح داده است: پذیرش دانشگاه فرهنگیان از سال آینده باید براساس بوم های طراحی شده در آموزش و پرورش است تا دیگر باکمبود نیرو در یک منطقه و مازاد نیرو در استان دیگر مواجه نباشیم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره فعالیت معلمان ممنوع التدریس نیز در این هفته اظهار نظر کرد و گفت: ما مکاتبات لازم را با قوه قضاییه کرده ایم، اما قوه قضاییه هنوز جوابی درباره معلمان ممنوع التدریس نداده است.

برنامه های آموزش و پرورش برای چهارشنبه سوری

همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، همه ارگان ها و نهادها تدارک ویژه ای برای چهارشنبه آخر سال دارند تا وقوع حوادث تلخ را در این روز تاریخی به حداکثر برسانند. آموزش و پرورش هم برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار و ممانعت از خریداری کردن مواد محترقه برنامه های گسترده ای را تدارک دیده که عمده آنها اموزشی و فرهنگی است.

به گفته مجید ارشادی، رئیس گروه توسعه بهداشت و ایمنی مدارس کشور، آموزش معلمان، والدین و دانش آموزان در زمینه اطلاع رسانی از خطرات ناشی از استفاده مواد محترقه در روزهای پایانی سال یکی از مهمترین برنامه های ما در مدارس است.

او توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: آموزش و پرورش برنامه های گسترده ای در حوزه ایمنی دانش آموزان برای تمامی کارکنان از جمله مدیر، معاون، سرایدار مدرسه، والدین و خود دانش آموزان دارد تا از طریق آموزش و فرهنگسازی بتوان از حوادث غیرمترقبه و خطرناک در روزهای پایانی سال و مراسم چهارشنبه سوری پیشگیری کرد. همچنین کارگروه ایمنی و پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال در همه استانها تشکیل شده است تا کارهای آموزشی و هشدارهای لازم به دانش آموز، اولیا و معلمان و کادر مدرسه داده شود.

امضای تفاهم نامه میان آموزش و پرورش و محیط زیست

حفظ محیط زیست از موضوعاتی است که همواره کارشناسان اجرای آن را نیازمند کارهای آموزشی می دانند. به همین دلیل قرار شده است که موضوعات مربوط به محیط زیست در کتاب های درسی بیشتر از گذشته پرداخته شود. در این هفته برای توسعه آموزش های محیط زیست میان آموزش و پرورش و سازمان محیط زیست تفاهم نامه امضا شد تا ضمن توسعه مدارس سبز، آموزش های بیشتری برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا در مدارس کشور داده شود.

مخالفت وزیر آموزش و پرورش با ورود موبایل به مدارس

موبایل دانش آموزی از آن دست موضوعاتی است که در هر هفته سوژه بسیاری از رسانه ها و مسوولان آموزش و پرورش می شود. در این هفته وزیر آموزش و پرورش نظر خود را مستقیماً اعلام کرد: « من مخالف ورود موبایل به مدارس هست. » شاید این اظهار نظر وزیر آموزش و پرورش تکلیف را بر همگان مشخص کرده و در این دولت نیز پرونده موبایل دانش آموزی بسته شود.

فانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ورود موبایل به مدارس در اغلب کشورهای دنیا ممنوع است، توضیح داد: این کشورها شرایطشان با ما فرق دارد و ما با توجه به شرایط خود عمل می کنیم. بنابراین وقتی مطمئن شویم موبایل در افت تحصیلی موثر است با ورود موبایل به مدارس مخالفت می کنیم.

تعیین تکلیف دانش آموزان در روزهای آخر سال

به رغم آنکه هفته گذشته مدیر کل ارزیابی و نظارت آموزش و پرورش از باز بودن مدارس تا ۲۸ اسفند خبر داده بود، اما خبرهایی مبنی بر اینکه مدیران مدارس شهر تهران درصدد تعطیلی مدارس زودتر از موعد هستند شنیده شد. به همین دلیل در این هفته مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران بار دیگر تاکید کرد: تعطیلی زودتر از موعد کلاسهای درس در آخرین روزهای سال به هیچ عنوان قابل قبول نیست و تمامی کلاس های درس باید تا ۲۸ اسفند ماه دایر باشد.

به گفته مسعود ثقفی اگر دانش اموزان تا قبل از ۲۸ اسفند ماه غیبت داشته باشند، عدم حضورشان موجه نیست و براساس تقویم رسمی کشور باید تمامی مدارس پایتخت تا ۲۸ اسفند ماه باز باشد.

۲۸ درصد مدارس پایتخت تخریبی است

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در این هفته آمار واقعی مدارس تخریبی پایتخت را اعلام کرد و گفت: ۲۸ درصد مدارس شهر تهران نیازمند تخریب و نوسازی است که باید این مشکل مدارس شهر تهران را از محل اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش و کمک مجمع خیرین مدرسه ساز حل کرد.

اسفندیار چهاربند توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: هنوز اعتبار اختصاص داده شده از محل اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش به صورت دقیق مشخص نشده است، اما در بودجه آموزش و پرورش به این موضوع اشاره شده است و قطعاً بخشی از اعتبارات عمرانی برای سال آینده به این موضوع اختصاص پیدا می کند. همچنین ما در حال تفاهم با مجمع خیرین مدرسه ساز هستیم تا آنها بخشی از پروژه های مدرسه سازی شان را در شهر تهران اجرایی کنند و امیدوارم در سال جدید به برنامه ریزی دقیقی در این موضوع برسیم.