مسعود ثقفی ، با اشاره به تفاهم‌نامه‌ «سرویس مدارس شهرتهران» که هفته گذشته میان آموزش و پرورش تهران، پلیس راهورتهران بزرگ، سازمان تاکسیرانی و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به امضا رسید گفت: بر این اساس همفکری و همیاری در اولویت کاری این دستگاه‌ها قرار گرفت.

وی افزود: افزایش 25 درصدی پوشش و ساماندهی نیروها و خدمات تاکسیرانی، صدور کارنامه هوشمند ویژه سرویس مدارس، ایجاد دوره آموزشی اخلاق حرفه‌ای تاکسیرانی و مهارت‌های بهداشت روانی تاکسیرانان و آشنایی آنها با قوانین راهنمایی و رانندگی، درج پلاک خودرو بر برچسب سرویس، ارائه خدمت اتوبوس‌های خوب و ایمن برای اردوهای دانش آموزی مدارس در داخل شهر تهران و ارائه کارت تخفیف 50 درصدی به دانش آموزان و دانشجویان از جمله مواردی هستند که در این تفاهم نامه قید شده‌ است.

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش تهران درباره وظایف آموزش و پرورش برای ساماندهی سرویس مدارس اظهار کرد: مسئولیتدانش‌آموز از زمانی که وارد مدرسه شده تا زمانی که از آن خارج می‌شود بر عهده ماست، اما برای اینکه بر مسیر رفت و آمد آنها از خانه به مدرسه نیز نظارت کنیم با دستگاه‌های مربوط در این زمینه همکاری می‌کنیم.

ثقفی افزود: در واقع آموزش و پرورش مسئولیت مستقیمی درباره سرویس مدارس ندارد ولی استفاده بهینه از خدمات شهری برای تردد دانش‌آموزان مدنظر ماست.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که می‌خواهد کارت‌های تخفیف 50 درصدی به دانش‌آموزان برای استفاده از اتوبوس ارائه کند، گفت: این یک خدمت خوب است و ما هم پیگیر هستیم که امسال به اجرا برسد.

سخنگوی آموزش و پرورش تهران به برخی مفاد این تفاهم‌نامه 15 بندی اشاره و اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه سازمان حمل و نقل و ترافیک و شرکت واحد اتوبوسرانی متعهد شدند نسبت به معرفی مراکز دارای صلاحیت و مجوز بر اساس آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان مدارس برحسب توانمندی شرکت‌ها و نیاز آموزش و پرورش اقدام کنند.

ثقفی افزود: همچنین مدیران مدارس موظف هستند نسبت به عقد قرارداد شرکت‌های معرفی شده دارای مجوز اقدام کنند. در یکی دیگر از بندهای این تفاهم‌نامه آمده است که حداکثر نرخ خدمات حمل و نقل دانش‌آموزان مدارس تهران تا سقف نرخ مصوب شورای اسلامی شهر تهران خواهد بود.

وی با بیان اینکه تاکسیرانی و اتوبوسرانی باید زمینه‌های لازم را برای نظارت بر عملکرد شرکت‌های تابعه را فراهم و برنامه‌های مربوط به آموزش اخلاق حرفه‌ای و تشویق رانندگان موفق را به صورت فصلی اعلام کنند، گفت: آموزش و پرورش مکلف است نسبت به تهیه نمونه قرارداد حمل و نقل دانش‌آموزان بین مدرسه و شرکت طرف قرارداد تاکسیرانی اقدام و شرکت‌ها نیز متعهد می‌شوند طبق نمونه قرارداد مذکور در مدارس، قرارداد منعقد کنند.

سخنگوی آموزش و پرورش تهران به یکی دیگر از بندهای این تفاهم‌نامه اشاره و عنوان کرد: نرخ‌های مصوب شورای شهر باید در معرض دید والدین دانش‌آموزان قرار بگیرد.

ثقفی ادامه داد: همچنین اخذ برچسب معاینه فنی و بیمه سرنشین برای خودروهای مدارس الزامی است و همه رانندگان باید نسبت به اخذ گواهی صلاحیت رانندگی سرویس مدارس از تاکسیرانی و شرکت واحد اتوبوسرانی اقدام کنند.

به گفته وی این تفاهم‌نامه سوم تیرماه به امضای طرفین رسیده است و از هم اکنون اعتبار قانونی دارد.