به گزارش پارس به نقل از مهر، «سرهنگ رحمان علیدوست » معاون احضار و اعزام این سازمان در خصوص خدمت وظیفه عمومی متعهدین گفت : کلیه مشمولانی که حسب نیاز دستگاه های غیرنظامی و در راستای اصل ۱۴۷ قانون اساسی و در اجرای ماده (۶۶) قانون خدمت وظیفه عمومی با سپردن تعهد خدمت به میزان حداقل ۴ سال به استخدام دستگاه های غیرنظامی (دولتی) در می آیند متعهدین گفته می شوند .

وی گفت : طبق قانون خدمت وظیفه عمومی مدت زمان تعهد در دستگاه ها برای این دسته از افراد متغیر است به طور مثال قوه قضائیه ۱۰ سال ، وزارت آموزش و پرورش حداقل ۵ سال ، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ۵ سال ، اعضای هیئت علمی ۴ سال و سازمان هواپیمایی کشوری ۱۰ سال است.

وی یادآور شد : حداکثر مدت تعهد به استثنای مواردی که در قانون مشخص شده ، با هماهنگی دولت نیز تعیین می شود .

علیدوست افزود : آن دسته از متعهدین خدمتی که قبل از اتمام تعهد به هر دلیلی( ارادی یا غیر ارادی) از خدمت برکنار شوند موظفند حداکثر ظرف مدت ۶ ماه از زمان برکناری یعنی از تاریخ اجرای حکم رهایی، با به همراه داشتن گواهی خدمتی صادره از سازمان مربوطه جهت رسیدگی به وضع مشمولیت خود اقدام کرده و از طریق یکی از دفاترخدمات الکترونیک انتظامی ( پلیس +۱۰ ) درخواست اعزام به خدمت را ثبت نمایند.

وی گفت : این دسته از مشمولان در صورت عدم اقدام در مهلت مقرر از تسهیلات پیش بینی شده در قانون نظیر دریافت مجوز تحصیلی ،خروج از کشور ، دریافت گواهینامه راهنمایی و رانندگی ، استخدام و... محروم می شوند.