به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس محمدباقر قالیباف در مراسم ورود 200 دستگاه دو کابین جدید، راه‌اندازی خطوط شبانه، ورود اتوبوس‌های هیبریدی و بهره‌برداری از سیستم جدید اتوبوس‌های برقی، اظهار داشت: در 10 سال گذشته در ناوگان <fon< font="">حمل‌ونقل</fon<> اتوبوسرانی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در روزهای نخستی که بنده به عنوان شهردار تهران توفیق خدمتگزاری پیدا کردم نخستین و بزرگترین چالش شهر تهران اتوبوسرانی بود که بنده به این بخش ورود پیدا کردم و سعی شد مشکلات و چالش‌های آنها برطرف شود.

قالیباف افزود: در ابتدا ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران 18 هزار نفر پرسنل داشت که به خاطر رفتارهای درست و یا نادرست گذشته مشکلاتی داشتند و پرسنل اتوبوسرانی اعتراضات و اعتصاب‌هایی داشتند.

شهردار تهران افزود: امروز پس از گذشت 10 سال کیفیت اتوبوس‌ها و سیستم اتوبوسرانی مشخص است و مردم می‌توانند با سهولت از این اتوبوس‌ها استفاده کنند.

وی افزود: البته هنوز نقاطی از شهر تهران وجود دارد که تحت پوشش اتوبوسرانی قرار نگرفته است که البته با ورود اتوبوس‌های جدید این موضوع نیز حل خواهد شد و در آینده نزدیک همه مناطق غیرپوشش در شبکه حمل‌ونقل اتوبوسرانی قرار می‌گیرد.

شهردار تهران یادآور شد: در گذشته در حوزه مدیریت و استفاده از ظرفیت‌های اتوبوسرانی به خوبی عمل نشده بود و در کل مدیریت واحدی برای اتوبوس‌ها وجود نداشت ولی امروزه اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی در کنترل هستند.

وی به تأمین اتوبوس‌های شهر تهران اشاره کرد و گفت: در 5 سال اخیر یک ریال بابت خرید اتوبوس از دولت یارانه نگرفته‌ایم و صد درصد پول اتوبوس‌ها را شهرداری پرداخت کرده است و همین موضوع نیز دلیل کافی بود که برای شهر تهران اتوبوس خریداری نکرد.

قالیباف خاطرنشان کرد: رکود اقتصادی در کشور شرایط سختی را ایجاد کرده است. بخش عمده‌ای از درآمدهای شهرداری‌ها از ساخت‌وساز است ولی امروزه ساخت‌وساز گسترد‌ه‌ای در سطح شهر تهران اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: منابع دولت در فروش نفت و منابع شهرداری از صدور پروانه تأمین می‌شود که هر دوی این موارد طی سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است.

قالیباف یادآور شد: بنده قبلاً هم عنوان کرده بودم که دهها دلیل قانع‌کننده برای مردم و مسئولین داریم که کار نکنید ولی یک دلیل برای کار کردن داریم که آن هم خدمت به مردم است و اینکه خدا ما را می‌بیند.

شهردار تهران افزود: روحیه جهادی و مقاومت یعنی اینکه هرگز خسته نشویم، ناامید نشویم و دشمن را ناامید کنیم. ما مکلفیم تلاش و کار کنیم و امروز شعار مرگ بر آمریکا یعنی خوب کار کردن. امروز عزت برای انقلاب اسلامی یعنی ارتقا و عزت‌بخشی به اقتصاد کشور است.

وی افزود: امروز خدا را شاکریم که توانسته‌ایم در کاهش آلودگی هوا که قول آن را به مردم داده بودیم سهم خود را اجرایی کنیم و اگر مابقی دستگاه‌های ذیربط نیز با ما همکاری کنند طول این زمان را کاهش خواهیم داد. اگر خلوص در کار را بیشتر کنیم آن زمان نیز خدا ما را پیروز می‌کند.

شهردار تهران تأکید کرد: حمل‌ونقل پاک در دستور جدی شهرداری تهران است و قطعاً شهر تهران را از موتورسیکلت‌های قدیمی که آلوده‌کننده‌‌ترین وسیله و موجب ناامنی است جمع خواهیم کرد و در تمامی شهر موتورسیکلت‌های برقی تردد خواهند کرد و در این بخش شهرداری تهران یک تنه وارد شده است.

قالیباف با اشاره به اینکه 80 درصد موتورسیکلت‌های برقی را شهرداری تأمین می‌کند، گفت: باید در حوزه حمل‌ونقل خدمت بخرید نه اینکه تولید خدمت کنید.

وی ادامه داد: روزانه بیش از 3500 دوچرخه در شهر تهران استفاده می‌شود و باید به صد هزار دوچرخه افزایش یابد.

وی افزود: پیکان‌ها در شهر تهران روزانه 1200 کیلو آلودگی ایجاد می‌کنند که این میزان به اندازه وزن پیکان است.

شهردار تهران ادامه داد: حمل‌ونقل مسافر و بار یک موضوع کاملاً اقتصادی است که در این حوزه دولت‌ها و کشورهای پیشرفته اقداماتی را انجام داده‌اند.

قالیباف به افتتاح خطوط مترو نیز اشاره کرد و گفت: 37 کیلومتر در دو سال گذشته تونل مترو احداث و به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر در بیش از 400 قطعه کاری در مترو شبانه‌روز کار می‌کنیم که اگر همراهی دولت باشد می‌توانیم حمل‌ونقل 3 میلیون مسافر در روز مترو را تا 6 ماه نخست سال 96 به 10 میلیون مسافر در روز افزایش دهیم.

شهردار تهران گفت: این 7 میلیون مسافری که در روز اضافه می‌شود موجب کاهش مصرف سوخت، آلودگی و ترافیک در شهر تهران خواهند شد.

وی تأکید کرد: تصمیم گرفته‌ایم در پایان این دوره مدیریت شهری که تا سال 96 است 7 خط مترو را در شهر تهران به اتمام برسانیم.

قالیباف یادآور شد: از سال 83 تا 84، 34 کیلومتر مترو در شهر تهران احداث شده بود ولی در دو سال اخیر 37 کیلومتر به خطوط مترو اضافه شد.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاشمان این است که در سه سال آینده تمام شاخص‌های آلودگی هوا کاهش پیدا کند.

محمدباقر قالیباف پس از بازدید از اتوبوس‌های جدید که امروز وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شوند در جمع خبرنگاران درباره موضوع مگس‌های سفید اظهار داشت: دیگر نمی‌دانیم باید در این خصوص چه کار کنیم.

وی افزود: همه وظایف محیط زیست بر عهده شهرداری نیست و هر کسی وظیفه خاص خود را دارد ولی شهرداری تهران با همکاری دانشگاه‌ها و مابقی سازمان‌ها کار مبارزه با مگس‌های سفید را در دستور کار خود قرار داده است و روش‌های جدیدی نیز برای مقابله با مگس‌های سفید وجود دارد که به کار گرفته خواهد شد.

محمدباقر قالیباف خاطرنشان کرد: طبیعتاً تجربه‌های بیشتری برای مقابله با مگس‌های سفید به دست آورده‌ایم و این حشرات پدیده‌ای است که باید مطالعات بیشتری برای آن انجام دهیم و برای مبارزه با آن روش‌های بهتری را پیدا کنیم.

شهردار تهران گفت: همکاران من در حوزه خدمات شهری این کار را انجام می‌دهند و این مسئله با همکاری دانشگاه‌ها، مسئولین وزارت بهداشت و محیط زیست حل خواهد شد.

وی تأکید کرد: بنده در مبارزه با مگس‌های سفید کمک می‌کنم ولی اگر باید کار بقیه وزارتخانه‌ها را نیز انجام دهم بفرمایید.