به گزارش خبرنگار حوزه شهری پارس نیوز، انگار رانندگان تاکسی منتظر این بودند که پس از اعلام دولت مبنی بر تک نرخی شدن بنزین و حذف سهمیه نیمه یارانه ای خودروهای سواری شخصی،نرخ کرایه های خود را دوباره در سال 94 افزایش مجدد دهند.با اعلام دولت مبنی بر حذف سهمیه بنزین 700 تومانی تاکسی داران،این تصمیم رانندگان جدی تر و عملی شد و نرخ کرایه های خود را بدون مجوز افزایش دادند.
 
برخی رانندگان تاکسی در تهران همزمان با اجرای تک نرخی شدن نرخ بنزین، دست به افزایش کرایه‌ها زدند. بطوریکه مسیرهای 1000 تومانی به 1200 تا 1500 تومان نرخ کرایه افزایش یافته است. این در حالی است که طی روزهای گذشته اعضای شورای شهر تهران، فرمانداری و استانداری تهران اعلام کرده اند که هیچ گونه افزایشی در نرخ کرایه‌های تاکسی نخواهند داشت.
 
جالب این است که در گذشته، رانندگان تاکسی در دسته کم‌درآمدترین مردم کشور جای می‌گرفتند اما از وقتی با افزایش‌های ناگهانی قیمتی در کشور مواجه شده‌ایم، افزایش‌ کرایه‌های تاکسی هم به صورت نجومی اتفاق می‌افتد. تا نان گران می‌شود، کرایه هم زیاد می‌شود، تا کره گران می‌شود کرایه هم افزایش پیدا می‌کند، خلاصه اینکه از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد، هرچه که افزایش قیمت داشته، روی کرایه تاکسی هم اثر مستقیم داشته است.
 
طبق قانون کرایه‌های تاکسی براساس مصوبه شورای هر شهر تعیین می‌شود و تاکسی‌داران موظفند برهمان اساس، قیمت‌ها را افزایش دهند. این نرخ‌گذاری سالی یک بار آن‌هم براساس افزایش میزان تورم محاسبه و اعمال می‌شود.همین دو ماه پیش بود که با شروع سال جدید و قانون افزایش کرایه ها،شورای شهر و فرمانداری مجوز افزایش 20 درصدی نرخ کرایه های تاکسی را صادر کرد.به غیر از تاکسی،اتوبوس و مترو نیز با همین میزان نرخ بلیت خود را افزایش دادند.
 
در همین حال حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر که قانونا، یکی از مسئولان نرخ‌گذاری بر حمل‌ونقل عمومی است نیز در این‌باره گفته:به تاکسیرانی و شهرداری تهران تذکر می‌دهیم در این روزها که وضعیت کرایه‌ها به هم ریخته، با استقرار بازرسان در خطوط تاکسیرانی، به دریافت کرایه‌های قانونی نظارت کنند.البته وی هرگونه افزایش مجدد کرایه تاکسی را رد و آن را غیرقانونی اعلام کرده است.
 
این در حالی است که بسیاری از رانندگان تاکسی معتقدند که با تک نرخی شدن قیمت بنزین،هزینه های آنها چندبرابر می شود و بایستی کرایه قبل از گران شدن بنزین را دریافت کنند.بسیاری از آنان به دولت و شهرداری پیشنهاد دادند که کمک و حمایت غیرنقدی مانند تهیه لاستیک و روغن و... را به صورت یارانه در اختیار رانندگان تاکسی قرار دهند.باید منتظر ماند و دید که چنین موضوعی از سوی دولت و شهرداری عملی خواهد شد و یا خیر؟
 
منبع:تهران پرس