به گزارش پارس به نقل از فارس از قم،شهریورماه امسال بود که پدر و مادری، دختر بچه چهارساله خود به نام فاطمه‌زهرا را برای معاینه دندان به بیمارستانی در قم بردند. در آنجا دندانپزشک متخصص اطفال پس از معاینه اعلام کرد که دندان‌های این کودک باید جراحی شود.

پزشک متخصص و متخصص بیهوشی کودک را معاینه و اعلام می‌کنند که برای بیهوشی و انجام عمل جراحی مشکلی وجود ندارد و برای انجام بیهوشی از پدر و مادر فاطمه‌زهرا رضایت‌نامه گرفته می‌شود.

روز 25 شهریورماه فاطمه‌زهرا مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد. بعد از گذشت چند ساعت مانیتورها قطع علایم حیاتی را نشان می‌دهند. تلاش تیم احیا بی‌نتیجه‌ ماند و کودک جان خود را از دست داد.

خبرنگار فارس تلاش کرد تا در خصوص علت مرگ این کودک چهارساله که رسانه‌ها آن را غیر عادی دانسته بودند و فقط به سخنان پدر کودک بسنده کرده بودند بپردازد. از این رو پس از تحقیقات اولیه مشخص شد بیمارستانی که کودک در آن مورد عمل جراحی قرار گرفته بود بیمارستان علی‌بن ابیطالب (ع) بوده است.

رضا فقیهی رئیس بیمارستان علی‌بن‌ابیطالب (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به حادثه رخ داده برای کودک چهارساله می‌گوید: تیمی متخصص و کاملا حرفه‌ای عمل جراحی این کودک را انجام داده‌اند و متخصص بیهوشی، قلب و دندانپزشک اطفال در این تیم حضور داشته‌اند و همه چیز کاملا مورد کنترل بوده است.

وی می‌افزاید: پس از قطع علایم حیاتی کودک تیمی متشکل از جراح عمومی، متخصص بیهوشی، متخصص قلب، جراح دندانپزشک و...  عملیات احیا را آغاز می‌کنند اما متاسفانه مثمر ثمر واقع نشده و کودک جان خود را از دست می‌دهد.

فقیهی با بیان اینکه جراحی دندان با بیهوشی یک عمل بسیار رایج در کار دندانپزشکی است ادامه می‌دهد: علت حادثه را از کانال پزشکی قانونی دنبال می‌کنیم و منتظر جواب پزشکی قانونی هستیم و اینکه این اتفاق بر اساس کمبود آنزیم، وجود زمینه بیماری در بیمار و یا هر چیز دیگری بوده است با پاسخ پزشکی قانونی مشخص خواهد شد.

«الف.ر» از دندانپزشکان استان قم و به عنوان یکی از کسانی که در مورد این موضوع تحقیق کرده است به خبرنگار فارس گفت: آغاز فعالیت دندانپزشکی همراه با بیهوشی به سال 1900 در جهان می‌رسد و در ایران نیز حداقل 30 سال است که این کار انجام می‌شود و اینکه عده‌ای بر این مسئله خرده می‌گیرند که چرا این کودک برای جراحی بیهوش شده یک حرف کاملا غیرمنطقی است زیرا این عمل کاری روتین است که روزانه برای افراد زیادی انجام می‌شود بدون اینکه خطری جان فرد را تهدید کند.

وی در خصوص مواقع لزوم بهره‌گیری از بیهوشی در دندانپزشکی اظهار کرد: زمانی که تعداد دندان‌های خراب زیاد باشد، برای ناتوانان ذهنی و برای کودکان که با دندانپزشک همکاری ندارد عمل جراحی دندان همراه با بیهوشی انجام می‌شود.

این دندانپزشک ادامه می‌دهد: وسایل دندانپزشکی تیز و برنده هستند و همکاری نکردن کودک در هنگام کار موجب اخلال و در نتیجه آسیب دیدن وی می‌شود و بهترین راه این است که کودک بیهوش شود.

وی یادآور شد: در مورد این کودک یعنی فاطمه‌زهرا، وی هشت دندان پوسیده داشته و به این علت که کودک با دندانپزشک همکاری نمی‌کرده و یا در اصطلاح کودک غیرهمکار بوده است با رضایت پدر و مادرش برای انجام عمل جراحی بیهوش می‌شود.

این دندانپزشک تصریح کرد: گفته‌اند چرا کودک ناشتا بوده و گرسنه و تشنه به اتاق عمل برده شده است و باید بگویم ناشتا بودن برای انجام عمل جراحی از بدیهیات است و تعجب ندارد و نمی‌دانم چرا عده‌ای با شانتاژ به دنبال خراب کردن اذهان عمومی هستند.

وی بیان کرد: پزشکی که کار جراحی را انجام داده متخصص اطفال بوده که دوره‌های خاص در حوزه بیهوشی دیده بوده و کار هم در محیطی بیمارستانی که کاملا مطمئن بوده انجام شده است.

«الف،ر» افزود: پس از گذشت یک ساعت از بیهوشی کودک تکنسین بیهوشی و پزشک متخصص اطفال متوجه غیر عادی بودن ریتم تنفسی کودک شده و کار متوقف می‌شود و تلاش‌های چند ساعته برای احیای کودک موثر نبوده و کودک متاسفانه جان خود را از دست می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: ممکن است یکی از دلایل مرگ این کودک بیماری‌های سیستماتیک نهفته باشد که تیم پزشکی و والدین کودک از آن بی‌اطلاع بوده‌اند اما آنچه مسلم است اینکه تجهیزات و دندانپزشک اطفال در این حادثه مقصر نبوده و ممکن است مرگ به علت عوارض عمل جراحی یا بیهوشی اتفاق افتاده باشد.

این دندانپزشک یادآور شد: زمانی که پوسیدگی دندان بسیار زیاد باشد بیمار در هر سنی که باشد باید مورد عمل جراحی قرار بگیرد و امکان سر کردن دندان برای این کودک، با داشتن تعداد بالای دندان‌های پوسیده وجود نداشته و زیاد شدن جلسات ترمیم دندان نیز با توجه به غیر همکار بودن کودک امکان‌پذیر نبوده است.

وی اضافه می‌کند: دندانپزشک اطفال بیشترین زمان کار را باید برای کنترل بیمار صرف کند و زمانی که کودک همکاری‌ با پزشک نداشته باشد دندانپزشکی با بیهوشی عملیات ترمیم انجام می‌شود.

در مورد این موضوع شنیده‌ها و گفته‌های ضد و نقیضی وجود دارد. یکی از رسانه‌‌ها که این خبر را منتشر کرده و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب هم خبر را به نقل از آن رسانه کار کرده‌اند علت مرگ را آمبولی ذکر کرده‌اند و  برخی دیگر از پزشکان علت مرگ را نارسایی حاد تنفسی دانسته‌اند که هنوز دلیل مرگ این دختر بچه مشخص نشده است.

باید منتظر ماند و دید تا پزشکی قانونی چه مسئله‌ای را به عنوان عامل مرگ این دختر بچه اعلام می‌کنند...