به گزارش پارس به نقل از فارسسید عادل جاهد گفت: اثبات‌شده است که اگر کنترل قند خون مناسب باشد، یعنی اگر هموگلوبین A1C بیمار در محدوده ‌کنترل خوب باشد، عوارض درازمدت دیابت بسیار کاهش پیدا می‌کند؛ به‌عبارت‌ دیگر حتماً عوارض عروق کوچک به‌صورت قابل‌توجه کم می‌شوند و همین‌طور عوارض عروق بزرگ تحت تأثیر قرار می‌گیرند و کاهش پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: هزینه‌های دیابت از عوارض ایجاد می‌شود و بیشترین هزینه برای کنترل عوارض دراز مدت بیماری صرف می‌شود.

این فوق تخصص غدد با اشاره به عوارض جانبی و بیماری‌های ثانویه ناشی از دیابت گفت: طبق گفته کارشناسان، دیابت چهارمین یا پنجمین علت مرگ‌ومیر در تمام دنیا است. بالاترین آمار افراد دیالیزی در اغلب مناطق جهان، مربوط به دیابت است و درصد زیادی از بیمارانی که بخش‌های CCU را اشغال می‌کنند یا تحت آنژیوگرافی‌ها قرار می‌گیرند، بیماران دیابتی هستند.

این متخصص غدد افزود: بیشترین موارد قطع عضو، غیر از تصادفات، مربوط به دیابت است. یادمان باشد تمام این‌ها فقط در مورد هزینه‌های مالی است و عوارض روحی و روانی که این بیماری بر جامعه تحمیل می‌کند به‌مراتب سنگین‌تر و جبران‌ناپذیرتر است.

وی ادامه داد: اثبات‌شده است که با کنترل دیابت می‌شود این عوارض را کم کرد و به طبع آن، بستری در بیمارستان و هزینه‌های درمانی کمتر خواهد بود.

وی درباره اهمیت خود پایشی در کنترل بیماری دیابت توضیح داد: اهمیت یا نیاز به پایش قند خون در بیماران دیابت نوع یک، انکارناپذیر است و در مورد بیماران دیابتی نوع ۲ که در حال مصرف انسولین هستند نیز این امر اثبات‌شده است ولی هنوز اختلاف‌نظرهایی از دید مالی و اقتصادی در مورد کاربرد آن در بیماران دیابتی نوع۲ که فقط با قرص درمان می‌شوند، وجود دارد.

جاهد ادامه داد: البته دقت شود که انجام خود پایشی به بیمار دیابتی این امکان را می‌دهد که یک اطمینان ذهنی برای درمان داشته باشد و مثلاً در شرایطی که روند معمول زندگی افراد فرق کند، مانند سفر، مراسم آیینی عزا، عروسی، عید و ...، آگاهی از میزان قند خون با استفاده از خودارزیابی می‌تواند کمک شایانی به درمان مناسب کند.

وی در پاسخ به سؤالی که آیا باید بیماری دیابت را یک بیماری خاص دید یا خیر گفت: در اصل بله، این بیماری حتماً خاص است. بیماری‌های کمی وجود دارند که به این شکل همه‌جانبه زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهند. بیماری هزینه‌های زیادی دارد و در صورت عدم کنترل مناسب، عوارض جدی بیماری، افراد زیادی از جامعه را ازنظر مشکلات مختلف درگیر خود خواهد کرد.

وی افزود: اما متأسفانه تا به امروز برخلاف صحبت‌های گفته‌شده، این بیماری رسماً به‌عنوان یک بیماری خاص ثبت‌نشده است و بیماران نتوانسته‌اند به‌اندازه اهمیت واقعی مشکل، از مزایای احتمالی توجه ویژه و خاص سیستم درمانی بهره ببرند. لازم و بجاست که با نگرشی مناسب‌تر و بازتر به این بیماری نگاه شود و با توجه به سختی‌ها و هزینه‌های آن، باید این بیماری را یک بیماری خاص دانست. در واقع خاص بودن در ذات این بیماری دیده می‌شود.

جاهد درباره تلاش‌های صورت گرفته درباره کاهش هزینه‌های بیماران دیابتی گفت: با توجه به اهمیت بیماری دیابت، اگر بخواهیم سطح سلامت در جامعه را بالا ببریم باید نگاه به این بیماری تغییری اساسی کند. بیمه شدن قلم‌های انسولین و انسولین‌ها اقدام بسیار خوبی بود که درگذشته انجام‌شده است اما اقداماتی که تا به امروز انجام‌شده‌اند، عملاً قابل‌توجه و کافی نبوده است.

وی تصریح کرد: پزشکان افرادی هستند که بیشتر از همه با عوارض این بیماری روبرو هستند. اگر همه تشکل‌های پزشکی همراه با NGO ها دست‌به‌دست یکدیگر بدهند و در جهت پیشگیری از عوارض بیماری قدم بردارند، با استفاده از محورهای موجود می‌توانند به بهترین شکل برای رفع نیاز این بیماران گام بردارند.

وی ادامه داد: اخیراً از سوی انجمن های مردم نهاد آموزشی دیابت و با حمایت مجامع علمی مربوط، تلاش‌هایی برای تحقق پوشش بیمه در مورد ابزارهای تست و نوارهای تست قند خون که وسیله اصلی کنترل و پیشگیری در بیماری دیابتی هستند صورت گرفته است. بنده امیدوارم با توجه به اعلام اولیه پشتیبانی وزارت محترم بهداشت، این درخواست به سرانجام اجرایی و حصول پوشش بیمه‌ای برسد تا شاهد کاهش چشمگیر این بخش از بار مالی بیماری که فعلاً فقط بر دوش بیماران است، باشیم.