به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند،‌ همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

هموطنان می‌توانند هر گونه پرسش و ابهامی درباره مسائل و مشکلات جسمی و روانی خود را در تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کرده و پاسخ‌های خود را از طریق صفحه «مشاور سلامت خبرگزاری فارس» دریافت کنند.

عوارض لاک زدن ناخن‌ها

مجید شهدی؛ متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری، اظهار داشت: بروز تغییر در شکل، رنگ و خصوصیات ناخن می‌تواند نشانه بروز یک بیماری باشد؛ مثلاً عفونت‌های قارچی و بعضی از بیماری‌های داخلی می‌توانند باعث تغییر شکل، رنگ، بستر و صفحه ناخن شوند؛ همچنین لاک زدن دائم، صفحه ناخن را شکننده و ورقه ورقه می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا بعضی از ناخن‌ها به‌راحتی می‌شکنند و ترک می‌خورند؛ گفت: گاهی اوقات ناخن‌ها به‌طور اولیه نازک یا شکننده‌اند اما در اکثر موارد شکنندگی ناخن به علت آسیب‌های مکرری است که به آن وارد می‌شوند.

وی برخی از این آسیب‌ها را این‌چنین دانست: خیس و خشک شدن مکرر ناخن‌ها، ضربه‌های مکرر، پوشیدن کفش‌های نامناسب و استفاده مداوم از لاک و لاک پاک‌کن‌ها. البته بعضی بیماری‌های داخلی نظیر کم‌خونی و بیماری تیروئید هم ممکن است با شکنندگی ناخن همراه باشند.

متن کامل خبر

تاثیر «زنبوردرمانی» بر بیماری MS

سیدمسعود نبوی؛ فلوشیپ MS در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در پاسخ به سؤال شهروندی درباره تاثیر زنبوردرمانی بر MS،‌ اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در رابطه با درمان MS وجود دارد، این است که هنوز مکانیزم دقیق و شناخته‌شده‌ای برای این اختلال وجود ندارد، بنابراین مادامی که این موضوع مجهول است چگونه می‌توان گفت که درمانی، آن هم از نوع مکمل مانند زنبوردرمانی در بهبودی مبتلایان به MS مؤثر است.

این فلوشیپ MS با بیان اینکه زنبوردرمانی در مبتلایان به MS آثار سوئی داشته است، تصریح کرد: مبتلایان به MS نه تنها از زنبوردرمانی سود نمی‌برند، بلکه آسیب نیز می‌بینند.

وی افزود: مبتلایانی که داروهای خود را قطع می‌کنند و به درمان‌های مکمل مانند زنبوردرمانی می‌پردازند، دچار افزایش فعالیت بیماری می‌شوند، بنابراین به‌طور قطع می‌توان گفت که زنبوردرمانی در بهبودی MS تأثیری ندارد و کاملاً رد شده است.

متن کامل خبر

علت پرش اندام‌ها در خواب

پرویز بهرامی؛ فوق تخصص صرع در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره پرش اندام‌ها در دقایق اولیه خواب، اظهار داشت: پرهیز از استرس می‌تواند در کاهش پرش اندام‌ها در ابتدای خواب یا حتی حین خواب مؤثر باشد، چرا که برخی افراد گاهی تجربه سقوط از ارتفاع و پرش شدید اندام‌ها را در خواب تجربه می‌کنند که ناشی از فشارهای روانی روزانه است.

این فوق تخصص صرع تصریح کرد: گاهی ابتلا به صرع می‌تواند موجب پرش اندام‌ها شود که علت آن اختلالات متابولیکی شخص است که با زمینه بیماری‌های ارثی ارتباط دارد و سیستم عصبی به ویژه کورتکس را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این نورولوژیست اظهار داشت: صرع باید از پرش اندام‌ها که ناشی از استرس روزانه است، تشخیص افتراقی داده شود. همچنین در صورتی که فرد به صرع مبتلا نیست و بر اثر فشارهای روانی به پرش اندام موقع به خواب رفتن مواجه می‌شود و این علامت چندین بار تکرار می‌شود، باید به پزشک مراجعه کند تا مورد بررسی قرار گیرد.