به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم اختتامیه همایش ملی نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت با بیان مطلب فوق افزود: یکی از بد اخلاقی‌هایی که در جامعه وجود دارد زمانی است که تریبون در اختیار دیگری است و درباره مسوولان قبلی قضاوت می‌کنند و امکان پاسخگویی برای آنها وجود ندارد.


هاشمی با اشاره به طراحی برنامه‌های جدید در حوزه بهداشت و در پاسخ به انتقاد یکی از منتقدین حوزه بهداشت که در اولین روز از همایش ملی نقد عملکرد دولت در حوزه سلامت عنوان کرده بود که حوزه بهداشت را نمی‌توان با نیروی اجاره‌ای اداره کرد، گفت: امروز می‌توانیم به ایشان پاسخ دهیم که تا این لحظه ما حتی 1 نفر را هم نتوانستیم استخدام کنیم.

وی در این باره گفت: اگر بنا باشد به مردم محروم مانند حاشیه نشین‌های شهری که تعداد آنها بالغ بر 10 میلیون نفر هستند خدمتی ارائه دهیم، آیا باید منتظر در اختیار گذاشتن نیروی انسانی مورد نیاز باشیم یا اینکه از طریق خرید خدمت به آنها خدمات رسانی کنیم؟

وزیر بهداشت با بیان اینکه معتقدم در استخدام بهورزان می‌توانستیم بهتر عمل کنیم، تاکید کرد: یک بهورز را 30 سال پیش استخدام کرده‌ایم ودولت حداقل 30 سال باید مشروط به حضور در روستا به بهورز حقوق بدهد البته به عنوان کارمند دولت هیچ اشکالی ندارد، اما امروز بهورز در یک روستا نمی‌تواند بیش از 10 یا 15 سال بماند.

هاشمی ادامه داد: اگر بهورزان را با مکانیزم خرید خدمت به کار گرفته بودیم آنها همیشه جوان می‌ماندند و ما نیز حق انتخاب داشتیم و می‌توانستیم با آنها قرارداد ببندیم و در صورت عدم ماندگاری آنها در روستا قراردادشان را تمدید نکنیم.

وزیر بهداشت همچنین با بیان این که تصمیم‌گیری در خصوص کارمندان استخدامی بسیار سخت است، گفت: حتی در تصمیم گیری در مورد کارمندان متخلف نیز به دلیل طولانی بودن پروسه رسیدگی، از اصل موضوع صرف نظر می‌شود.

وزیر بهداشت ضمن قدردانی از اعضای پنل‌ها، منتقدان و شرکت کنندگان در همایش ملی نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت، اظهار داشت: اگر بنده در این همایش قصد انتقاد داشتم حتما نقدهای جدی‌تری داشتم که تصور می‌کنم برخی از دوستان در بیان نقد رعایت کردند.

مردم هم در جلسات نقد حضور داشته باشند

هاشمی با تأکید بر اینکه این مردم نیز در این گونه همایش‌ها باید حضور داشته باشند از معاونین و دست اندرکاران این همایش خواست تا این جلسات در قالب برنامه های ماهیانه و در صورت عدم امکان به صورت فصلی برگزار شود.

بنابر اعلام وب‌دا، وزیر بهداشت گفت: هیچ اشکالی ندارد که معاونین محترم به عنوان نمونه دکتر دیناروند رییس سازمان غذا و دارو هر دو ماه یکبار جلسه‌ای را ترتیب دهند تا افرادی که قصد انتقاد دارند و فرصت آن مقدور نیست بتوانند در حضور ایشان و مدیران ارشد سازمان غذا و دارو حرف‌های خود را مطرح کنند و ما نیز پاسخ دهیم تا مشکلات اصلاح شود.

هاشمی گفت: بر خلاف برخی افراد که در ابتدا با برگزاری این همایش مخالف بودند ثابت شد که برگزاری همایش نقد کار بسیار خوبی است و بنده نیز سعی می کنم این برنامه را ادامه دهم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: زمانی جزء طرفداران برنامه ورزشی 90 بودم و در آن زمان آرزو می کردم که ای کاش در زمینه‌های اقتصادی ، سیاسی و قضایی نیز می توانستیم مانند برنامه 90 یک داور را پیدا کنیم و از عملکرد او انتقاد کنیم و ای کاش از اینگونه برنامه های 90 در همه زمینه‌ها زیاد داشتیم.

هاشمی با بیان این که وجود یک نقد حسابی در این همایش کم بود گفت: بهتر بود بیماران نیز در این همایش حضور داشتند و در حوزه های مختلف به نقد عملکرد ما می پرداختند البته در پنل دارو و تجهیزات پزشکی یکی از پزشکان به عنوان بیمار از عرضه یک دارو(دستفرال) انتقاد کرد که باید در این زمینه پاسخگو باشیم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: امیدوارم در آینده نقدهای قوی و نفس‌گیر از مجریان و مسوولان صورت گیرد و مسوولان ما نیز هیچ استرسی در این زمینه نداشته باشند.

هاشمی اظهار داشت: قصد ندارم از جملات کلیشه‌ای که مشکلات به ارث رسیده است، صحبت کنم اما این یک واقعیت است که مشکلات زیادی در حوزه سلامت وجود دارد و باید با کمک یکدیگر به تدریج این مشکلات را حل کنیم.

به ثمر نشستن طرح‌های بهداشت و درمان 10 سال زمان نیاز دارد

وزیر بهداشت گفت: حتی پیش از اینکه رأی اعتماد بگیرم در مورد برنامه‌هایی مانند پزشک خانواده که شناخت کاملی نداشتم، قول اجرای آن در یک یا دو سال آینده را ندادم. اما در حال حاضر با شناختی که از این حوزه دارم برای به ثمر نشستن طرح های بهداشت و درمان قول 10 ساله می دهم.

وزیر بهداشت ادامه داد: قصد نداشتم درباره بیمه ها صحبت کنم که مشکلات در این بخش کم نیست و مجال دیگری لازم است.در حوزه های دیگر هم به عنوان یک کارشناس معتقدم اگر بخشی از محدودیت ها از طریق قانون یا ضابط قانون که دستگاه قضایی است، پیگیری نشود نباید انتظار موفقیت بخشی از خواست ها و برنامه ها را داشت.

هاشمی افزود: به عنوان نمونه چند نفر از هموطنان در جریان چشم پزشکی، بینایی خود را از دست دادند و انتظار هر یک از ما به عنوان یک شهروند ایرانی این است که این قضیه به فاصله یک هفته تا 10 روز رسیدگی شود که آیا داروی مورد استفاده دستکاری شده یا از مسیر غیر قانونی وارد شده است و پزشک بدون خبر از این موضوع دارو را تزریق کرده است. بنابراین حکم آن چیست؟

بررسی انتقادات، در شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت

وزیر بهداشت با اشاره به پدیده ناشایست قاچاق تصریح کرد: اکثر مکمل‌هایی که در فروشگاه‌ها و مراکز ورزشی عرضه می‌شود به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و باید جلوی این پدیده گرفته شود و اصناف و اماکن در این زمینه مسوول هستند.

وی ضمن قدردانی از مسئولان اجرایی همایش نقد عملکرد دولت در حوزه سلامت با بیان اینکه نقد کردن امری بسیار خوب است، اظهار امیدواری کرد که در آینده نیز این برنامه توسط موسسه ملی تحقیقات سلامت ادامه داشته باشد.

هاشمی خاطرنشان کرد: موضوعات و نظرات مطرح شده در این همایش در شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به حجم وسیع و گسترده گیرندگان خدمات در کشور که حدود 80 میلیون نفر هستند، گفت: بدون شک برگزاری جلسه چند ساعته برای طرح موضوعات و چالش‌های بخش‌های مختلف سلامت پاسخگو نیست و ضرورت دارد در جلسات بعدی نقد، برای هر کدام از موضوعات به صورت تخصصی نشست برگزار شود تا بتوانیم در جریان جزئیات مشکلات و برنامه‌ها قرار گیریم.

وزیر بهداشت در پایان اظهار داشت: امیدواریم با استفاده از نقدهای ارائه شده بتوانیم به تدریج شاهد افزایش رضایتمندی مردم باشیم و مشکلات حوزه بهداشت و درمان کاهش یابد.