~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس دکتر زهرا عبداللهی درباره کمبود ریزمغذی‌ها در کشور گفت: دو مطالعه مهم کشوری درباره ریزمغذی‌ها طی 10 سال انجام شده است که نشان می‌دهد شیوع کمبود آهن، روی و کم خونی کاهش پیدا کرده است. کمبود آهن و کم خونی حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده است. علت آن هم اجرای برنامه‌های متعددی مثل برنامه ملی غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک و برنامه مکمل یاری آهن در مدارس و شبکه‌های بهداشتی درمانی بوده است.

عبداللهی درباره مشکل کمبود ویتامین «دی» در کشور گفت: برای ویتامین «دی» در کشور مشکل داریم. آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین شیوع قابل ملاحظه‌ای در همه گروه‌های سنی دارد. مثلا در کودکان 24 درصد است، درحالی که 10 سال این رقم چهار درصد بوده است. این کمبود در سایر گروه‌های سنی نزدیک به 70 درصد مشاهده می‌شود.

به گفته وی، از سال گذشته بخشنامه مکمل یاری ویتامین‌های A و D برای کودکان زیر یکسال تغییر کرد و گفته شد که از روز سوم بعد از تولد قطره AD باید حتما به کودک داده شود؛ در حالی که قبلا از روز پانزدهم بعداز تولد این قطره داده می‌شد. برای غنی‌سازی شیر با ویتامین «دی» نیز اقداماتی انجام داده‌ایم. در حال حاضر شیرهای غنی شده در بازار موجود است.

وی با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای اجرای مکمل‌یاری ویتامین «دی » برای دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه و همچنین میانسالان و سالمندان، افزود: طرح مکمل یاری را از سال گذشته برای تمام دبیرستان‌های دخترانه شروع کردیم. امسال مکمل‌های 50 هزار واحدی ویتامین دی خریداری شده است و همه مدارس دخترانه و پسرانه این مکمل‌ها را به صورت یک عدد قرص در هر ماه دریافت می‌کنند.

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، افزود: امسال علاوه بر دبیرستان‌ها، این مکمل‌ها برای سالمندان و میانسالان هم از طریق شبکه‌های بهداشتی - درمانی توزیع می‌شود.