به گزارش پارس، آسوشیتدپرس در مقاله‌ای با عنوان هفت علت اصلی کمردرد در افراد به قلم سیندی کوزما آورده است:

علت کمر درد در برخی موارد به رغم انجام آزمایش‌ها و معاینات پزشکی، نامشخص باقی می‌ماند. می‌توان گفت این به آن علت است که افراد با یکدیگر از لحاظ جسمانی تفاوت دارند و مسائلی که سبب درد شدید در یک شخص می‌شود ممکن است هیچ‌گاه در فردی دیگر عارضه‌ای را سبب نشود.

بیشتر علل کمردرد جدی و تهدیدکننده زندگی فرد نیستند. هرچند در مواردی نادر، کمردرد می‌تواند نشانه یک مشکل پزشکی جدی باشد. در اینجا عوامل بالقوه معمول در ایجاد کمردرد ذکر شده است:

۱- فشار زیاد به ناحیه کمر
کمر شما ممکن است پس از نخستین تمرین ورزشی یا یک روز پارو کردن برف و کار در حیاط خانه درد بگیرد. در این موارد ممکن است شما به یک ماهیچه یا رباط فشار و تنش زیاد وارد کرده باشید. حرکاتی که خم شدن، بلند کردن یا چرخاندن را شامل می‌شوند احتمال اینکه سبب کمردرد شوند، زیاد است. این در حالی است که نشستن‌های طولانی مدت نیز می‌تواند منجر به ناراحتی‌هایی شود. کمردرد ناشی از کار زیاد، معمولا به خودی خود طی چند روز بهبود می‌یابد.

۲- آسیب‌های دیسکی
همزمان با بالا رفتن سن، دیسک‌های صاف و دایره‌ای که بین مهره‌های کمر قرار دارند، خراب می‌شوند. ممکن است شما همزمان که این دیسک‌ها قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و مهره‌های ستون فقرات روی هم ساییده می‌شوند، احساس درد داشته باشید.

برخی اوقات، لفاف ژله‌ای میان دیسک، از پوسته خارجی سخت دیسک خارج می‌شود، شرایطی که به آن بیرون زدگی دیسک گفته می‌شود. فشار سیال به این حلقه بیرونی می‌تواند درد در قسمت‌های پایین‌تر کمتر را سبب شود در حالی که بیرون زدن این سیال می‌تواند اعصاب را تحریک کرده و درد و ناراحتی در یک یا هر دو پا را موجب شود.

۳- مشکلات انحنای کمر
انحنای ستون فقرات یا اسکلویز، یک انحنای غیر طبیعی در ستون مهره‌ها، اغلب طی دوران کودکی و نوجوانی ایجاد می‌شود. هر چند ممکن است این عارضه تا رسیدن به می‌انسالی یا پس از آن، دردی را سبب نشود. پس از آن، این عارضه فشار فزاینده‌ای را بر اعصاب موجود در نخاع وارد می‌کند.

یک بیماری که لغزیدگی مهره خراب نامیده می‌شود، زمانی روی می‌دهد که رباط‌هایی که نخاع شما را سرجای خود نگه می‌دارند، در طول زمان نازک و صاف شوند. در این حال، استخوان‌های موجود در کمرتان می‌توانند از موضع مناسب خود خارج شده تا جایی که یکی بالای دیگری قرار بگیرد، جلو بروند. این شرایط زمانی که استخوان‌ها شروع به فشار آوردن بر اعصاب نخاعی می‌کنند، بسیار دردناک می‌شود.

مشکلات انحنای کمر همیشه در کمر آغاز نمی‌شوند. درد یا بدشکلی‌ها در پا‌ها یا قوزک پا می‌تواند راه رفتن شما را تغییر دهد، سبب کشیدگی رباط‌ها و یا تاندو‌‌نهایتان شود و همچنین درد و آرتریت در قسمت پایینی کمر را در پی داشته باشد.

۴- شکستگی‌ها
ستون مهره‌های شما می‌تواند در اثر سقوط یا حوادثی دیگر بشکند. اما اغلب شکستگی‌ها در نتیجه بیماری استئوپروسیز یا نازک شدن استخوان‌ها روی می‌دهد.

۵- عفونت‌ها و تومور‌ها
عفونت‌ها به ندرت اما بسیار جدی می‌توانند به ستون مهره‌ها آسیب وارد کنند. به این عارضه استئومیلیت یا ورم استخوان می‌گویند. یا ممکن است به عفونت دیسک (discitis)، التهاب دیسک میان استخوان‌ها مبتلا شوید. تورم حاصله می‌تواند علائم درد را به اعصاب بالای نخاعی تا مغز شما ارسال کند.

سرطان نیز یکی از علت‌های غیرمعمول کمردرد است اما اگر تومور‌ها اطراف طناب نخاعی باشند می‌توانند سبب ایجاد درد شوند. برخی سرطان‌ها در کمر شروع می‌شوند اما اغلب موارد، زمانی که سرطان از دیگر نقاط، بدن را فرا می‌گیرد این درد‌ها ایجاد می‌شود.
اگر کمردرد و نیز سابقه ابتلا به سرطان دارید، یا دیگر علائم مرتبط مانند کاهش ناگهانی وزن را مشاهده می‌کنید، ممکن است پزشک شما فورا خواستار آزمایش‌های عکسبرداری برای یافتن تومور‌ها شود.

۶- مسائل مربوط به سلامتی در دیگر نقاط بدن
مشکلاتی که نه فقط ماهیچه‌ها و مفاصل کمر بلکه دیگر اعضا را نیز متاثر می‌کند می‌تواند سبب ایجاد درد در قسمت‌های پایینی کمر شود. این مسائل از جمله سنگ یا عفونت کلیه، عفونت‌های جنسی و آندو متریوز را شامل می‌شود. زنان باردار و نیز بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا (fibromyalgia) که خستگی مداوم و دردهای ماهیچه‌ای در سراسر بدن دارند، به طور مکرر به کمر درد مبتلا می‌شوند.

۷- انسداد نخاعی
اگر شما بیماری خرابی دیسک دارید، بدنتان ممکن است برای حمایت از نخاع، با توسعه استخوان جدید واکنش نشان دهد. این رشد استخوان می‌تواند اعصاب نخاعی شما را تحت فشار قرار بدهد که در نتیجه سبب کمردرد یا درد و بی‌حسی و درد در پا‌ها شود. این شرایط اغلب توانایی راه رفتن را از شما می‌گیرد و تنها با جراحی درمان می‌شود.
منبع: واحد مرکزی خبر