به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانمادر 32 ساله با وجود گذشت 17 ماه از زایمان فرزند چهارم خود با مشکل عدم تغییر شکل شکم و باقی ماندن حالت بدنی به فرم یک زن باردار مواجه شده است. 

گفتنی است،این خانم  فرزند چهارم خود را با کمک جراحی سزارین بدنیا آورده و پس از آن شکم او دچار تغییر شکل و به سایزی غیر عادی تبدیل شده است. 

بررسی ها نشان می‌دهند، پزشکان با وجود انجام انواع آزمایشات مختلف، اسکن از بدن و حتی بررسی انواع ماهیچه‌ها نتوانسته‌اند علت بروز این پدیده غیر عادی را پیدا کنند. 

ماهیچه‌ها و اعضای بدن این زن از جمله دیواره  معده و روده رشد کرده و در فضای شکمی او به میزان زیاد مایعات روده رشد کرده و در فضای شکمی او به میزان زیاد مایعات دوران بارداری در لابلای بافت‌ها ذخیره شده است. 

متاسفانه برای این بیماری عجیب که در تاریخ پزشکی بسیار نادر است درمان خاصی وجود ندارد. 

با وجود گرفتن انواع رژیم‌های لاغری، ورزش، استفاده از کرم‌های سفت کننده بدن و شیردهی وزن این مادر به حالت عادی بازنگشته و دچار تورم شدید شکمی است. 

پژوهشگران اعتقاد دارند این مشکل می‌تواند به دلیل عوارض جانبی ناشی از انجام جراحی سزارین رخ دهد. 

به دلیل تغییر شکل بدن و افزایش حجم معده این مادر با افزایش اشتهای شدیدی مواجه است و هنوز هم مجبور است لباس بارداری بپوشد چون هیچ لباس عادی به تن او به دلیل وزن بالای شکم او قابل استفاده نیست.

 

کارشناسان اذعان دارند انجام جراحی سزارین می‌تواند آسیب جدی به دیواره ماهیچه معده وارد کند و بهترین شیوه زایمان، زایمان طبیعی است. تورم شکم یکی از اثرات جانبی بسیار نادر جراحی سزارین در زنان است. در سزارین قبلی این مادر با مشکل افزایش وزن پس از زایمان مواجه نبوده است. 

کارشناسان بر این اساس به زنان باردار که می‌خواهند به دو روش جراحی و یا طبیعی زایمان کنند توصیه می‌کنند در حین دوران بارداری حتما ورزش کنند، بویژه ورزش‌های ملایم در ناحیه شکم و پاها که مانع از کشش ماهیچه‌ها و از بین رفتن قدرت انعطاف پذیری آنها می‌شود. 

به طور طبیعی پس از زایمان عضلات دچار تغییر سایز می شوند تا به ابعاد عادی بازگردند، در این مواقع مصرف مواد پروتئینی کم چرب، حبوبات، لبنیات، انجام ورزش تحت نظر پزشک و یا متخصص ورزش‌های ملایم، انجام ورزش شنا، پوشیدن لباس و یا شکم بند متناسب با سایز بدن و نه خیلی تنگ و یا شل، استفاده از کرم‌ها و یا روغن‌های طبیعی برای افزایش قدرت انعطاف پوست و خوردن مواد غذایی حاوی ژلاتین می‌تواند سبب بازگشت زودهنگام بدن آنها به سایز طبیعی شود. 

کم تحرکی، بروز استرس و افسردگی پس از زایمان، خوردن مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه‌ای، عدم انجام ورزش و یا شیردهی، مصرف برخی داروها، کم‌خوابی و بدخوابی، سن، ژنتیک و سابقه بارداری در مادر می‌تواند بشدت بر تغییرات وزنی او پس از زایمان موثر باشد. 

پزشکان در عین حال هشدار می‌دهند در صورت ماندگاری بالای وزن پس از زایمان بانوان حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند زیرا ممکن است علل داخلی چون خونریزی، بزرگ شدن اندام‌های داخلی یا تومور مسبب رشد غیر عادی شکم شده باشد.