به گزارش پارس ، محمد فنایی اشکوری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با فارس درباره بحث عدالت در اسلام اظهار داشت: به استثنای دین اسلام دین دیگری نیست که به این اندازه به مبحث عدالت بها داده و بدان عمل کرده باشد، البته سایر ادیان نیز بدان پرداخته‌اند ولی نه به اندازه اسلام، بنابراین همه انبیا ما به بحث عدالت بسیار اهمیت دادند و آن را سرلوحه زندگی خود کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه کرسی‌های آزاداندیشی و برپایی آن هم در دوره ائمه (ع) بوده و امروز هم باید تقویت شود، توضیح داد: در این رابطه که آیا فیلسوفان ما درباره عدالت نظریه پردازی جامع و کاملی داشته‌اند یا نه باید بیشتر کار شود اما تفکر اسلامی به بحث عدالت پرداخته است.

فنایی اشکوری در ادامه یادآور شد: در اهمیت عدالت در کلام اسلامی هم مباحثی از عدل الهی و عدالت خداوند بیان شده است تا جایی که در بین شیعیان عدل از اصول دین محسوب می‌شود و از مهمترین صفات خداست بنابراین عدالت در بین شیعیان و مسلمانان بسیار با اهمیت است.

این عضو مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در بحث فلسفه اسلامی و عدالت گفت: فلسفه سیاسی اسلام نیز به عدالت اهمیت داده است بالاخص عدالت اجتماعی که بین متفکران مهم است، حاکم جامعه اسلامی باید عادل باشد وگرنه مشروعیت ندارد و مبارزه با حاکم جائر نیز مبارزه با مشرک است.

فنایی اشکوری با تأکید بر اینکه امام حسین (ع) برای عدالت به شهادت رسید و خون خود و یارانش را ریخت، توضیح داد: در فقه اسلامی هم عدالت مبحث مهمی است چرا که باید در رفتار فردی و اجتماعی فقهی ما عدالت رعایت شود بنابراین قاضی یک جامعه هم باید عادل باشد.

وی در ادامه یادآور شد: دیگر بخش مهم در عدالت نیز حوزه اخلاق است از دوران گذشته و یونان باستان نیز بحث عدالت بین متفکران و فلاسفه مطرح بوده است تا جایی که ارسطو عدالت را مهمترین فضیلت به شمار آورده است.

فنایی با تأکید بر اهمیت قرآن کریم، سیره ائمه (ع) به ویژه علی (ع)، امام حسین (ع) و پیامبر (ص) به بحث عدالت، اظهر داشت: متفکران اسلامی ما هم در این زمینه ورود کردند و بسیار بر عدالت تأکید داشتند ما هم باید متناسب با همین مباحث به بحث عدالت توجه کنیم.

وی در پایان یادآور شد: یک چالش اساسی این است که متفکران ما آن اندازه که به بحث عدالت می‌پردازند و درباره آن خوانده و می‌نویسند آن را وارد ابعاد واقعی زندگی اجتماعی و روزمره نمی‌کنند در این حوزه باید این مباحث به عدالت اجتماعی بپردازد و حقوق مردم و رابطه عدالت و مردم را مشخص کند بنابراین اینها جای کار فراوان دارد.