به گزارش پارس به نقل از مهر، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی بعدازظهر پنجشنبه در جلسه تفسیر قرآن کریم در جمع زائران حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند سیاست همان مکر و نیرنگ است در صورتی که ائمه هم افرادی سیاسی بودند.

وی افزود: ائمه اطهار(ع) در عین اینکه افرادی سیاسی و ساسه العباد بودند، جلوترین افراد در تبعیت از دستورات خدا و دوری از منکرات بودند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در اسلام دین منهای سیاست نیست، اضافه کرد: امام خمینی(ره) فرموده‌اند اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند نه دین را درست شناخته و نه سیاست را. زیرا اسلام بدون سیاست معنا ندارد اما سیاست در اسلام به معنای انجام تکلیف در راه حق است.

وی ادامه داد: شهادت ائمه(ع) در راه اهدافشان بهترین دلیل سیاسی بودن آنان است زیرا آنها به دنبال تحقق اسلام ناب بودند که با منافع حاکمان جور در تضاد بود.

حجت الاسلام رفیعی، عفو و عدالت را دو زینت مردان سیاسی برشمرد و گفت: امام حسن(ع) در روایتی رعایت حقوق خدا، حقوق مردم زنده و اموات را سه ویژگی برجسته یک مؤمن سیاسی عنوان کرده‌اند.

تأکید بر گره‌گشایی از زندگی مردم

وی اضافه کرد: سیاسیون حواسشان جمع باشد میان این دو نوع سیاست اشتباه نگیرند زیرا یک کارمند و اهل سیاست و ... نباید تصور کند که اگر کم کاری کرد کار سیاسی کرده است.

این مفسر قرآن کریم، دومین ویژگی اهل سیاست را گره‌گشایی از زندگی مردم برشمرد و اضافه کرد: برای کسی که گره‌ای از مشکلات مردم را باز کند ثواب ۹ هزار سال عبادت نوشته می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون طبق آمار وزارت جوانان، تعداد زیادی جوان داریم که در آستانه ازدواج هستند و کسانی که می‌توانند باید کمک کنند در صورتی که با کمال تأسف فرهنگ برخی کارها مانند قرض‌الحسنه و انفاق کمرنگ شده و در حال نابودی است.

حجت الاسلام رفیعی، رعایت حقوق مردگان را از دیگر ویژگی‌ها دانست و تصریح  کرد: کسی از دید اسلام اهل سیاست است که حقوق مردگان را هم رعایت می‌کند یعنی برای آنان استغفار می‌کند و با بدی از آن‌ها یاد نمی‌کند.