پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امین حیایی- در همه این سال‌هایی که در سینما و تلویزیون فعالیت داشته‌ام، از لطف و محبت مردم برخوردار بوده‌ام.

به گمانم برای یک هنرمند هیچ موهبتی ارزشمندتر از این نیست که مردم دوستش داشته باشند.فکر می‌کنم مردم باصفای ما خیلی باهوش هستند و بی‌جهت به چهره‌های هنری، ورزشی و... مدال نمی‌دهند.

خوشحالم که به سهم خودم توانسته‌ام در مقاطعی دل این مردم را شاد کنم. شادکردن مردم را فضیلت می‌دانم و همیشه بهترین بازخوردها را از مخاطب دریافت کرده‌ام. حضورم هم در برنامه خندوانه و استندآپ کمدی هم در این راستا بود که دل مردم را شاد کنم. رقابتی بودن استندآپ کمدی را هم در نهایت یک بازی جذاب و مهیج می‌دانم که قرار است حال مردم را خوب کند. در یک فضای رقابتی- رفاقتی هر هنرمندی با سبک کار خودش می‌کوشد رضایت مخاطب را جلب کند. کلا هر کس کار خودش را انجام می‌دهد و در نهایت این مردم هستند که قضاوت می‌کنند. حضور من در استند‌آپ کمدی بیشتر با این هدف صورت گرفت که تجربه‌ای تازه انجام دهم. چنین کاری را تا حالا انجام نداده بودم و دوست داشتم ببینم می‌توانم چنین اجرای صحنه‌ای را انجام دهم. من بازیگر هستم و همیشه براساس فیلمنامه کار می‌کنم. البته با اجازه کارگردان، هر جا و به اقتضای نقش و موقعیت صحنه ممکن است چیزی را به‌کار اضافه کنم. در نهایت اما ما در سینما، تلویزیون و تئاتر بر اساس متن کار می‌کنیم.

امین حیایی1

در استندآپ کمدی، کمدین باید طراحی شوخی داشته باشد که من در اجرای اولم صرفا براساس بداهه‌پردازی پیش رفتم. در اجرای دوم اما سعی کردم به تعریف استندآپ کمدی نزدیک شوم. همه‌‌چیز برایم در حد تجربه‌ای لذتبخش بود و اینکه مردم را هم در این لذت شریک کنم. اینکه عده‌ای در فضای مجازی این مسابقه مفرح و دوستانه را که قرار بوده مردم را شاد کند به حاشیه می‌کشانند، اصلا جالب نیست. هیچ وقت اهل دسته‌بندی و جناح‌بازی‌ها نبوده‌ام. همیشه به کارم فکر کرده‌ام و اینکه مردم که داوران اصلی هستند، از حاصل کار رضایت داشته باشند. به گمانم یکی از دلایل لطف مردم به من این بوده که می‌دانستند امین حیایی ظاهر و باطنش یکی است. اهل ادا و تظاهر نیست و نمی‌خواهد سر مخاطب کلاه بگذارد. از همان ابتدای ورودم به حرفه بازیگری بنا را بر این گذاشتم که از حاشیه پرهیز کنم و به گمانم تاکنون نیز بر این عهد پایبند بوده‌ام. به خندوانه آمدم تا مخاطبی که خستگی یک روز دشوار را با برنامه رامبد در می‌کند، شاد کنم. اینکه عده‌ای می‌خواهند قاعده بازی را به هم بزنند و فضا را مشوش کنند نکته تأسف برانگیزی است. موضوع خیلی ساده‌تر از این حرف‌هاست. هنرمندی که مخاطب برایش اهمیت دارد و طعم محبت مردم را چشیده، سعی می‌کند با کارش پاسخگوی این لطف باشد. استند‌آپ کمدی قرار بوده خنده بر لب مردم بیاورد و دل‌ها را به هم نزدیک کند. اگر قرار است عده‌ای دنبال حاشیه و جنجال بروند، شخصا ترجیح می‌دهم در چنین فضایی حضور نداشته باشم.