به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری مهر محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم افتتاح نمایشگاه «نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» گفت: در یکی، دو قرن اخیر نقش زنان در جهان افزایش پیدا کرده اما در کشور ما که خانم‌ها به صورت تاریخی جایگاه بهتری داشتند، نقش‌شان به تدریج کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در دوران انقلاب شاهد رشد حضور خانم‌ها در دانشگاه‌ها از زیر ۳۰ درصد به بالای ۶۰ درصد بوده‌ایم، اظهار داشت: قطعاً افرادی که مجهز به دانش روز می‌شوند، می‌توانند نسبت به دیگران نقش‌آفرین‌تر باشند.

وزیر صنعت، تجارت و معدن ادامه داد: البته مشکلات اشتغال وجود دارد، چرا که خروجی دانشگاه‌ها در زمینه دختران بیشتر شده اما زمینه‌های رشد در جهت جذب آنها به مقدار کافی وجود ندارد.

نعمت‌زاده تصریح کرد: برخی معتقدند این بخش از کار به مراتب پرهزینه‌تر از ارائه آموزش و تحصیلات عالیه است. خانم‌ها باید مشارکت کنند که زمینه‌های ایجاد اشتغال و ارائه توانمندی علمی و فکری آنها افزایش پیدا کند.

وی گفت: در آموزش و پرورش به صورت سنتی تا سطوح دبیرستان‌، خانم‌ها می‌توانند یکه‌تاز باشند. ما مردان باید اجازه دهیم خانم‌ها حضور داشته باشند البته این حضور در بخش دولتی باید به حداقل برسد.

نعمت‌زاده گفت: متاسفانه در حال حاضر تعداد بیکارهای خانم سه برابر متوسط نرخ بیکاری کشور است و اگر متوسط بیکاری کشور را ۱۱ درصد در نظر بگیریم، سطح بیکاران تحصیلکرده خانم ۳۰ درصد است.

وی ادامه داد: باید یک اقدام جهشی در سال‌های پیش‌رو صورت گیرد و باید در بخش‌های مختلف، خانم‌ها تحرک بیشتری داشته باشند.

وزیر صنعت، تجارت و معدن افزود: توصیه می‌کنم دوره‌ها و کلاس‌های کوتاه مدت کارآفرینی برای بانوان ترتیب بدهیم که در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها به صورت علمی با توجه به تجارب سایر کشورها فراهم شود.